- Project Runeberg -  Slavisk kultur och litteratur under nittonde århundradet /
34

(1920) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ryssland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SL A VERN A.

en omvärdering av samhälls värdena, lät just »överklassen» bli föremål
för medlidande eller förakt och inlade hos sina trasiga
landsvägsriddare något av nietzscheansk »maktfilosofi». Hans konstnärliga
betydelse låg i skapandet av dessa dråpliga bosiaker (barfotingar), på vilka
Gorkij överflyttade mycket av sin egen galghumor och ungdomliga
trotsighet. Men realistiska folktyper äro dessa barfotingar icke i
samma mening som narodnikernas vagabonder, utan konstruerade
undantagsfigurer, fördettingar, som ställt
sig utanför samhället och inbilla
sig stå över detsamma.

Gorkij har varit en väckande,
elementärt våldsam kraft, som det
dåsiga Ryssland behövde. I sina
bästa stunder har han gjort
underliga upptäcktsfärder i det ryska
livets mörker, och det länder honom
till heder, att han, liksom
Dostojevskij, sökte finna något sant
mänskligt även hos dessa förkomna
individer. Men han var omedveten om
sin begränsning och saknade
djupare utveckling, kanske även
självkritik. Det ligger något tragiskt
även i hans levnadsöde, att han,
fri-hetssvärmaren, måste uppleva
bol-sjevismens frihetsfientliga
pöbel-välde 1918 och fungerat som dess
kultusminister. Och som konstnär blev han överskattad och tidigt
bortskämd. Hans romaner, som söka skildra individens fåfänga
kamp mot ett fördärvat samhälle, röja slavens oförmåga av
avrundad symmetrisk komposition, och hans skådespel (t. ex. »På
samhällets botten») äro endast lösryckta scener i dialogform, utbrutna
ur hans berättelser. Hans hjältar tala ungefär samma konstlade
språk, sakna psykologiska nyanser och äro som stöpta i samma
form. Och när han — som Gogol eller Tolstoj — på sistone började
moralisera och filosofera, blev han stundom en banal, tråkig resonnör
utan originalitet, och som socialpolitiker intar han en tvetydig
ställning i Lenins tjänst.

Gorkij har i allt fall bildat skola och grundade det märkliga
förlaget »Znanie», vari lärjungarna överträffade mästaren i krass realism.
En äkta bohemnatur är t. ex. Stepan Gavrilovic Petrov, f. 1868
(pseudonymen Skitalets — nomaden), och Jevgenij Cirikou, f. 1864, är känd

34

Gorkij och hans ungdomsvän
operasångaren Saljapin.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 03:13:08 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/slavisk/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free