- Project Runeberg -  Språkets lif, inledning till den jämförande språkvetenskapen /
98

(1899) [MARC] Author: Karl Ljungstedt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ljudöfvergångar och associationsförändringar.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

veid- (i εἶδον < εFιδον (evidon = jag såg), hvilken vi
träffa å ena sidan i lat. videre > fr. voir (= se), å andra
sidan i skr. véda = sv. jag vet.

De anförda exemplen torde till fyllest visa, från huru
vidt skilda håll de olika formerna i ett ords skenbara flexion
stundom kunna vara hämtade, och att vid bedömandet af
dylika oregelmässigheter såväl ljudöfvergångar som
associationsförändringar sakna säte och stämma.

*



Det är i minnets stora dagbok alla intryck från den
omgifvande världen inskrifvas, och där upptecknas ock på
sin särskilda kolumn alla språkets ord och former. Men allt
är förgängligt, och med tiden varda också dessa inskrifter
som alla andra allt mer och mer otydliga. Äfven den i
den hårda klipphällen inhuggna inskriptionen förvittrar
omsider. Och hvad som är skrifvet i minnets bok är som skrifvet i sand. Ty städse vilja där bokstäfverna liksom
sammanrinna, bilderna flyta i hop och öfver dem sänka
sig det halft förgätnas förvillande skymning. Emedan minnet
är sa ytterst känsligt, blifva nämligen de grunda intrycken
i detsamma lika lätt utslätade som inpräglade, och den ilande
fart, hvarmed förnimmelserna skymta förbi, tillåter i
allmänhet ej en tillräcklig expositionstid för bildernas
fixerande i erinringens kamera. Intrycken måste därför gång
på gång förnyas, orden upprepade gånger ditskrifvas om
igen, för att de skola framstå tydliga för vår inre blick.
Men detta kan uppenbarligen endast ske med de vanliga
orden, ty af de mera sällsynta kan på sin höjd blott det
abstrakta skemat af deras konturer blifva djupare inprägladt.
Därför varda ock de mindre ofta hörda ordens former lätt
till hälften glömda, och dessas liksom skymda, utsuddade
kanter låta vi då i regeln restaureras efter dessa allmänna
skemata, de stora, härskande böjnings- och bildningstyperna.
Och vid denna restaurering, liksom vid all annan, händer
det ofta, att den nya byggnaden ej rätt liknar den forna,
och detta så mycket lättare, som vi ej sällan omedvetet följa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:13:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spraklif/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free