- Project Runeberg -  Stora, rika, berömda /
179

(1930) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Strindberg, August

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

179

och någon avmattning kan icke märkas. I novellsamlingen
Utopier i verkligheten giver han uttryck åt sin socialistiska
åskådning och fantiserar efter rousseauanskt mönster om
ett nytt idealsamhälle, vilket skulle förverkligas genom ett
återvändande till naturen.

Även sin dramatiska diktning fortsatte Strindberg. Bland
annat skrev han Fadern. I detta verk är formen mästerlig,
men innehållet utgör ett av hans många anfall mot kvinnan.

Åren före 1890 märker man en begynnande omkastning
i Strindbergs åsikter. Han gjorde vid denna tid
bekantskap med en filosof, som utövade ett stort inflytande på
den radikala kulturvärlden — Friedrich Nietzsche.
Dennes idéer om "övermänniskan" och hennes rättigheter gjorde
ett starkt intryck på Strindberg. Tydligt och klart
utformade han sin åskådning i romanen / Havsbandet. Den
utgör en fortsättning på hans skärgårdsberättelser. Hjälten
i boken är en typisk övermänniska, och i motsats till
framställningen i Hemsöborna och Skärkarlsliv finnes där
endast förakt för folket, bönder, lotsar och fiskare.
Strindberg har här alltså brutit med sina forna folkliga åsikter
och hyllar intelligens-aristokratiska idéer.

En följd av år irrade Strindberg nu omkring i Europa,
under det att hans sinne söndertrasades av upprivande
själsstrider. Han övergav diktningen och sysselsatte sig
med naturvetenskapliga experiment men slog in på
medeltida magiska och alkemistiska metoder och ville framställa
guld m. m. Han studerade även Swedenborgs skrifter och
franska ockultiska verk. Emellertid tillfrisknade han så
småningom från sin själssjukdom och drogs så mot av
mysticism präglad kristen och bibeltrogen uppfattning. Nu
bröt han med hela sitt förflutna liv och med dem som
dittills följt honom.

År 1891 blev Strindbergs äktenskap med Siri von Essen
upplöst, men två år senare förlovade han sig åter med en
ung österrikisk målarinna, Frieda Uhl, och samma år gifte
han sig på Helgoland, som då var en engelsk besittning.
Här var det nämligen lättare för en frånskild att bli vigd
än i Tyskland. Men redan året därefter upplöstes även
detta äktenskap efter svåra slitningar mellan makarna.
Hösten 1897 utkom den redan förut bebådade boken Inferno.
Den är som det mesta Strindberg skrivit en självbikt, vari
han hänsynslöst blottar sig själv. Att ångra sig är att
kritisera försynen, som pålägger oss synden som ett
lidande, för att vi därigenom skola bliva luttrade genom den
avsmak, som de dåliga handlingarna ingiva oss, är
huvudtemat kring vilket handlingen rör sig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:22:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/storik/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free