- Project Runeberg -  Samlade skrifter av August Strindberg / 4. Kulturhistoriska studier /
154

(1912-1921) Author: August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från Café de l'Ermitage till Marly-le-Roi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

154 KULTURHISTORISKA STUDIER

- Vad tycker ni om naturen här ute?
tillfrågades ölänningen.

- Man kan icke se mycket av naturen ännu
förr än i november då lövet blåst ner! För övrigt
bli de här vinkäpparna och grönsakerna olidliga i
längden; det är för mycket mat i landskapet.

- Ni målar ute numera, som de andra?

- Naturligtvis; det är det riktiga!

- Men tavlan skall ses inne; bli icke
färgvalörerna osanna? Jag tror att impression
i-s t e r n a s tavlor skola ses ute, då de äro målade
ute!

Frågan blev obesvarad, men efter middagen fingo
vi besöka vår värd på hans ateljé och bese hans
studier. Det var överraskande. Denne man som hemma
var känd för sin kraftiga, ofta glänsande, alltid sanna
färg, som målat nordiska sommarnätter (jag minns
en som ännu sitter i Karl XV: s arbetsrum på
Ulriksdal), som ined sin pensel framtrollat poesi ur hedar
och träsk, han målade nu - som alla de andra:
an-emiskt, färglöst, rödblått, som impression
i-s tern a! Då denne målare för två år sedan omkring
erhöll kungliga medaljen vid akademien, förklarade en
framstående kritiker den unge målaren för fullt
originell och varnade för dessa utländska resor som
vanligen tillintetgöra all ursprunglighet; ty
kommer man på en främmande plats och skall
konkurrera på marknaden, måste man först måla lika som de
andra och sedan ett stycke bättre. Jag vågade nu
erinra om detta och kom genom svaret på den tanken
att det var franska naturens fel. Att måla landskap,
där inga landskap finnas; att få ljusdunkel, där allt
är ljus eller mörker eller, vilket är ganska anmärk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:27:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/strindbg/kulthist/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free