- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Fjärde årgången (händelserna 1926) /
132

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1926. Av M. Pergament - Stockholms konserthus invigning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bland gästdirigenterna märktes professorerna Abendroth och Scheinpfug samt
doktor Göhler.

Orkesterföreningarna i Gävle, Norrköping och Hälsingborg utkämpade
måhända de svåraste striderna mot penningbristens månghövdade drake. Skyndar icke
staten till undsättning, är det fara värt att nämnda landsortsstäder förr eller
senare förlora sina orkestrar och därmed de viktigaste förutsättningarna för
musikalisk blomstring. Orkestrarna i Halmstad och Borås firade sina resp.
tio-och femtonårs jubiléer.

Stockholms musiker och musikvänner beklagade förlusten av organisten i Oscars
kyrka, Oscar Sandberg, som in i det sista energiskt arbetade i kyrkomusikens
tjänst, samt av greve Thure Bielke, som fastän lekman på musikens område
måhända var den främste Bach-kännaren i vårt land och förvisso en av tonkonstens
i allmänhet mest hängivna främjare. Med domkyrkoorganisten i Karlstad Carl
Rendahls bortgång förlorade Sveriges kyrkomusiker en av sina högst värderade
kolleger. Rendahls bearbetning av Hseffners koralbok har gjort hans namn känt
i stora delar av vårt land. I december avled den uppskattade sångpedagogen prof.
Oscar Lejdström och tidigare under året bortrycktes den svenska kvartettsångens
store organisatör, stadsingenjör G. Hultquist.

Stockholms konserthus invigning.

Stockholms konserthus fick sin invigning med en festlighet, som räckte i dagarna tre.
Ursprungligen var det meningen, att invigningen skulle äga rum den 10-^12 mars, men till
följd av vissa förseningar i arbetet måste man ändra tiden till den 7—9 april.

Första invigningsdagen, den 7 april, samlades i Konserthuset en mycket representativ publik
med åtskilliga medlemmar av kungafamiljen i spetsen. Den officiella invigningsceremonien,
som ägde rum i lilla salen, blev mycket kort. Utan vidare preludier tog prins Eugen i
egenskap av Konserthuskommitténs ordf. ordet för att välkomna de närvarande, tacka alla, som
bidragit till Konserthusets tillblivelse och slutligen på Konserthuskommitterades vägnar
överlämna det färdiga verket till Konserthusstiftelsen.

Som representant för Konserthusstiftelsens styrelse uttalade häradshövding Walter Philipson
ett tack till Konserthuskommittén och anhöll, att kronprinsen-regenten måtte förklara
Konserthuset invigt. Med några ord fullgjorde kronprinsen-regenten detta uppdrag, och ceremonien
fullbordades med att Stockholms stadsfullmäktiges ordförande, direktör Allan Cederborg, till
stiftelsen framförde en lyckönskan och ett tack från Stockholms stad och dess invånare för
»denna lysande och goda gåva åt Mälardrottningen».

Om denna del av invigningen var enkel, så blev festens musikaliska del (på kvällen) så
mycket mer glänsande. Konserten omfattade Berwalds uvertyr till »Drottningen av Golconda», en
prolog av Bo Bergman, uppläst av Anders de W^ahl, Kurt Atterbergs prisbelönade
festkomposition »Sången» till text av Olof Thunman samt Beethovens sjunde symfoni.

Efter konserten gav Konserthusstiftelsen en bankett för 300 personer i en av Konserthusets
körsalar. Där höllos en mängd tal, och telegrafiska lyckönskningar från olika håll upplästes.

Andra invigningsdagen, den 8 april, gavs en konsert med verk av Händel och Mozart och
som huvudnummer, H. M. Melchers’ symfoni d-moll, som fått andra pris i
kompositionstävlingen. Vid tredje konserten, den 10 april, representerades Haydn, Schubert, Berwald och
Beethoven.

Kons-erthuset, som bekant i arkitektoniskt avseende en skapelse av generaldirektör Ivar
Teng-bom, stod vid invigningen fullt färdigt även i fråga om den inre inredningen. Detta hindrade
emellertid icke, att denna sedermera kompletterades i vissa detaljer. Sålunda uppsattes i augusti
en magnifik ridå i lilla konsertsalen, utgången från Tihyra Grafströms textilateljé. I september
fullbordades Konserthusets stora, präktiga orgelverk från Åkerman & Lunds fabrik. I oktober
uppsattes i vestibulen fyra stuckreliefer av Sigrid Fridman, och den 28 november avtäcktes
slutligen i Konserthusets parkettpromenoar två av Ivar Johnsson utförda porträttmedaljonger i
marmor av Konserthusstiftelsens ordförande häradshövding Walter Philipson och sekreterare
advokat Erik Lidforss. (Se bilden föregående sida.)

— 132 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 20:45:26 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1926/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free