- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tolfte årgången (händelserna 1934) /
182

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern 1934. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lars Hanson
i »Leopold,

[-luftkonstnär»-]

{+luftkonst-
när»+} på
Dramatiska teatern.

T. v. Håkan West er gr en
och Ester Roeck
Han-sen i »Treklang» pä
Blancheteatern, t. h.
Anne-Marie Brunius i
»Hennes majestät
m.o-dern» på Vasateatern.

Solveig Hedengran, Signe Larsson-Hasso och Birgit
Teng-roth i »Flickor i uniform» på Blancheteatern.

äkthet den olyckliga ömhetstörstande fjortonåringen och gav därmed ett stort löfte
för framtiden, medan Esther Roeck Hansen med okonstlad nobless spelade den
dyrkade lärarinnan. Komediteatern har på sitt konto två franska komedier, Kyss mig
och Tovaritch, båda spelade med älskvärt humör; särskilt i den sistnämnda
excellerade Alice Eklund med sin mest utsökta konst. På Folkteatern gjorde Zarah
Leander sin mycket paranta talscensdebut i Kokottskolan, en av Karl-Gerhard för
ändamålet monterad boulevardkomedi.

Några viktigare gästspel böra likaledes omnämnas i en revy som denna. Det
norske teatret från Oslo visade sin käcka iscensättning av Jeppe på berget, som
dock mottogs med blandade känslor, då den klassiska karaktären gått förlorad utan
att ge någon hållbar modern ersättning; Lars Tvindes tolkning av titelrollen vann
likväl erkännande. Ett uppfriskande inslag i vårsäsongen var den lilla trupp från
Det nye teater, som spelade Fire unge mennesker på Blanche och fyllde komedien
med snabb, impulsiv charm. En ytterst fängslande bekantskap var Jooss’ dansande
teater (på Operan), en uppvisning av högsta dramatiska expressivitet i rytm och
rörelse, sällsamt vältalig med sina stumma medel. Hälsingborgs Stadsteater gav
ett fördelaktigt intryck av sitt arbetssätt genom en Othello-föreställning i
summarisk stil och med goda skådespelarkrafter. Till årets mest stämningsfullla
teaterminnen hör slutligen den vackra historiska soarén på Drottningholmsteatern, där
bland andra delicier även bjöds på en enaktare av Fagan, spelad i roccocons anda
med höviska reverenser och ekon från en försvunnen tradition, halvt främmande
och halvt nationell.

182

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1934/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free