- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Trettonde årgången (händelserna 1935) /
188

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1935. Av Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jussi Björling i »Enleveringen ur seraljen» samt en scen ur »Katerina Ismailova» (t. v. Brita
Hertzberg, t. h. Einar Beyron och Sven Herdenberg), båda operorna på Kungl. teatern.

»Katerina Ismailova», men den led redan vid premiären i november ett nederlag,
som den knappast torde hämta sig ifrån. Ännu kort före årsslutet gick den över
tiljan, men det var föga troligt, att den efter en så pass nedgörande kritik, som
den här fick, skulle kunna hålla sig kvar på repertoaren. Rezniceks oförargliga
sångkomedi »Tenor eller bas» räckte nätt och jämnt till för några kvällars
muntration, medan Carina Aris balett »Månstrålen» och en annan balettnyhet, »Prima
Ballerina», med musik av Offenbach, kunde glädja sig åt publikens trogna
bevågenhet.

Bland årets nyinstuderingar kunna nämnas Enleveringen ur Seraljen, Fidelio,
Läderlappen och Mästersångarna (med Joel Berglund som Hans Sachs och Helga
Görlin som Eva). Undantagsvis fick Leo Blech ■— sedan ett tiotal år den ende
regelbundet återkommande gästdirigenten — en medtävlare i engelsmannen
Albert Coates, som ledde ett par föreställningar i början av december. Gästande
solister voro Martin Öhman och hans fru, Isobel Ghasal-Öhman, den framstående
italienske barytonen Giuseppe de Luca samt Sjaljapin. Operasångaren Conny
Molins 50-årsdag firades med en Mignonföreställning, där jubilaren sjöng Lotharios
roll. Till de ordinarie dirigenterna, Grevillius, Sandberg och Bendix, sällade sig
en ung svensk, Sten-Åke Axelsson, som fick pröva sin förmåga i några mindre
anspråksfulla verk.

I Konsertföreningen medförde prof. Talichs frånvaro en mångfald
dirigentgästspel. Den ena internationella storheten avlöste den andra — icke blott
dirigenter, utan även solister. Bland de förra voro Kussevitzkij, Stravinskij, Olav
Kielland, Simon Pergament-Parmet och Georg Szell nya bekantskaper för
Stockholm. övriga utländska dirigenter: Max Fiedler, Georg Hoeberg, Ansermet, Franz
v. Hoesslin och Georg Schnéevoigt. Bland svenskarna återsåg man Tor Mann,
Grevillius, Melchers, Natanael Berg och Adolf Wiklund, den sistnämnde i sin
egenskap av ordinarie dirigent.

Solisterna i Konsertföreningen voro legio. I första planet stodo åter Huberman,
Horowitz, Piatigorskij, Cortot och Heifetz. Cellisten Mainardi, violinisterna Simon
Goldberg och Samuel Duschkin samt tonsättaren-pianisten Szymanowskij hörde
till de mest uppmärksammade nya solisterna. Julia Claussen, Stina Sundeli och

188

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1935/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free