- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Fjortonde årgången (händelserna 1936) /
130

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1936. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstlivet i Sverige 19)6.

Av GOTTHARD JOHANSSON.

Bland mera officiella tilldragelser på konstlivets område under 1936 märktes
främst Nafionalrnusei vänners 25-årsjubileum, som firades med en
imponerande utställning av de gåvor, som under de gångna åren tillförts museet genom
denna sammanslutning. Ett annat vittnesbörd om det offentliga mecenatskapets
betydelse utgjorde den stora utställning av kinesiskt måleri, som ordnats av
professor Osvald Sirén och till väsentlig del bestod av förvärv till museet, gjorda
under hans resor i Kina för medel, som ställts till förfogande av privata donatorer.
Utställningen gav framför allt en rik belysning av de konstnärliga värdena i det
av europeiska samlare tidigare förbisedda kinesiska 1600- och 1700-talsmåleriet.

En konstnärlig rehabilitering av blygsammare mått utgjorde i viss mån den
utställning av svenskt Diisseldorfmåleri, som ägde rum i Liljevalchs konsthall och
särskilt framhävde de koloristiska förtjänsterna hos målare som Fagerlin och
Jernberg. En större konstnärlig överraskning utgjorde dock minnesutställningen över
den 1935 avlidne utmärkte grafikern Axel Fridell i Nationalmuseum, som avslöjade
en egendomlig konstnärlig dubbeltillvaro i de bisarra och fantastiska teckningar,
som här för första gången visades f större antal och bildade en märklig
motsättning till grafikerns sakliga skärpa.

Av mera direkt samband med de tendenser, som göra sig gällande i dagens
svenska måleri, voro de båda utställningar, som med kort mellanrum öppnades i
Svensk-franska konstgalleriet och Färg och form av Karl Isaksons konst, vars
banbrytande koloristiska betydelse framträdde ännu starkare än på
minnesutställningen 1922. Särskilt framstod sambandet med den koloristiska riktning, som
inom den nu mycket vitala konstnärsgruppen Färg och form representeras av en

Vinjettbilden visar ett på Nationalmuseum under oktober utställt större intarsiaarbete, utfört au
konstnären Ewald Dahlskog för The American-Swedish Museum i Filadelfia.

130

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1936/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free