Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Karl Johanstidens första skede - 3. Sergels sista år - Johannes Törnström, Erik Cainberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KARL JOHANSTIDENS FÖRSTA SKEDE 181
aldrig intryck av att han var konstlivets medelpunkt. Ej heller står han som
ateljéchef omgiven av en krets löftesrika talanger.
Omedelbart inflytande av hans egen konst skönj es i ett och
annat verk av Byström och Fogelberg och starkt befruktande
påverkan hos Törnström, som tillhör hans eget släktled och
som tycks ha varit hans lärjunge endast en helt kort tid. Törnström - bondson
från Västmanland - var i Stockholm lärling hos dekorationsskulptören Fast,
arbetade på slottet, flyttade 1781 till Karlskrona och var där verksam som
amiralitetsbildhuggare långt in på 1800-talet. Sergel synes ha gjort ritningar
till några av hans gallionsbilder. Sedda med en monumentalkonstnärs blick,
snidade i trä med bredd och friskhet, starkt formade, med uttrycksfulla rörelser
ha de en fläkt av Sergels skaparkraft, lynne, frodighet. Detta gäller Atena i
rustning, Amfion med lyran, Äran^ Försiktigheten, Dristigheten. Sergel hade
yttrat, att Törnström med annan utbildning kunnat bli "en utmärkt -statuaire".
Han blev ledamot av Konstakademien men infann sig aldrig där, stod helt
utanför "den stora och granna världen", där de stockholmska konstnärerna hade
sin varelse.1
En annan ung skulptör ur folkets djupa led - Cainberg,
bördig från norra Finland - ansågs ge goda löften. Han
beskyddades under sin akademitid av sin landsman
Fredenheim, som skaffade honom resestipendium av konungen, vistades i Rom 1803-09,
utförde efter sin återkomst ett par allegoriska kompositioner till kronprinsens
ära, som blevo berömda både för idé och form. Han blev akademiledamot,
men denna sociala upphöjelse tycks ej ha sporrat hans viljekraft. Han saknade
karaktärens fasthet och själens bildning, var en av dessa olycksfåglar, som i
första rummet rikta sin energi på att ödelägga sig själva. Sergel höll honörn
med mycket tålamod under armarna en tid framåt men gav i brev luft åt sin
harm: Cainberg är och förblir "en bondtölp utan begrepp om heder eller om
uppförande", en fyllbult, odrägligt högfärdig till på köpet och opålitlig i sitt
arbete.2 Då Sergel ombads att sända en elev till Åbo, som kunde åtaga sig att
utföra skulpturer för akademibyggnadens högtidssal, blev Cainberg den utvalde.
Han avreste 1813 efter att ha lovat Sergel att ändra levnadssätt. I Åbo fick han
en onekligen vansklig uppgift att lösa, den gällde sex reliefer i marmor med
på förhand fastställda historiska ämnen: biskop Henrik döper finnarna, Åbo
akademis stiftande, byggnadens grundläggande m. fl. Därjämte ett mytologiskt
ämne: Wainämöinen spelar kantele för den lyssnande naturen, med människor
1 Hans son Emanuel efterträdde sin fader som gallionssnidare. Bland dennes verk är Karl
Johan, utförd för linjeskeppet med samma namn. Konungen är lagerkransad och iklädd romersk
rustning, håller ena handen på svärdfästet, den andra pekar framåt med marskalkstaven.
2 Brev till Byström 24 mars 1812 och senare.
Johannes
Törnström, f. 1743,
d. 1828.
Erik Cainberg, f. i
Österbotten 1771,
d. i Åbo 1816.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>