- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
286

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 1. Alexander Klemens Wetterling - 2. Hjalmar Mörner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

286 GEORG NORDENSVAN

Efter 5 års studier i främmande land återvände han "med blödande hjärta"
till Stockholm, blev åter artillerikapten från att ha varit fri konstnär, blev
lärare vid Mariebergs artilleriskola, adjutant hos kronprinsen Oskar och
hovmålare. Från Villa Malta flyttade han in i Byströms hus vid Rännarebanan,
där han blev vicevärd och herre i den mindre ateljén, men han upptogs under
lång tid framåt mer av militärtjänsten än av sin konst.

Han utställde italienska genretavlor, procession på forum, åsnedrivare.
som rasta vid en fontän, arbetare i en Osteria, han försökte sig på
månskens-eifekter i Venedig, .målade även svenska motiv som "En indelt soldat på sitt
torp, skördande sin åker" (1834), "Interiör med dalfamilj" (1836). Han gjorde
en mängd skisser ur soldatlivet, från möten, fältmanövrer, bivuaker och
paraderingar. Han blev också batalj målare. Karl Johan ville låta utföra en serie
målningar av de drabbningar, i vilka han tagit del, och det blev Wetterling,
som jämte Dahlström fick beställning på de flesta. Kaptenens erfarenheter från
krigsåren i Tyskland, hans kännedom om soldaten, hans förmåga att teckna
hästar gjorde honom mer än de andra konstnärer, som hemma funnos att tillgå,
lämplig för detta uppdrag.

Karl Johan var intresserad av hans arbeten, beskådade blyertsskisser och
utkast, gjorde rättelser, lämnade upplysningar. Och medan konungen letade i
sina gömmor efter porträtt, planritningar och gamla generalorder, berättade
han detaljer från fältlivet.

Wetterlings krigstavlor fingo sin plats på Rosendal och i Karl Johanssalen
på Drottningholm.

I Stockholm hade kaptenen sin lilla umgängeskrets, mest skriftställare och
konstnärer - Boije, Wahlbom, Nicander, Mellin, Bennet, Way,
Schiitzer-crantz m. fl.

Han förblev en gladlynt sällskapsbroder, till dess husliga sorger - hans
hustrus och deras enda barns död - bröto hans kraft och tystade hans jätteskratt.

En vinterkväll 1858 gick han, klädd i en tunn rock, ut för att känna efter
om det var kallt. Det var kallt nog att lägga den starke mannen på sjukbädden.
Efter ett par dagars h j är n in fl ammat i ön var han död.

2.

På omslaget till en serie litograferade teckningar har
Hjalmar Mörner avbildat sig själv. Han sitter vid staffliet, en

jovialisk herre med en yllemössa på det trinda huvudet, kavallerimustascher.

klippta polisonger. Han målar på en liten tavla och har omkring sig diverse

attributer: en ränsel, en portfölj, en husarmössa, en sabel och en lång pipa.
Han tillhör Bellmans andliga fränder. Vemodet och sinnets blödighet döljer

han under ystert skämt, ledsamheterna skakar han av sig, för morgondagen gör

Hjalmar Mörner, f.
1794, d. 1837.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0298.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free