- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
337

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 2. Kraffts och Westins senare verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I SVERIGE 1820-1844

337

Konstnärerna anse redan på 1820-talet, att Westin stannat i växten - han
"stiger icke betydligt i sin konst".

Outtröttligt produktiv är och förblir han. Han målar flera altartavlor -
"Jesus i örtagården jämte en nedsvävande ängel" (i Söderhamn),
Uppståndelsen (i Kungsholms kyrka), en variant av Förklaringen (i Åbo domkyrka),
Jesus och barnen (i Uddevalla). Han målar religiösa, mytologiska, allegoriska
ämnen: Den heliga familjen,
Skapelsens första dag, Amor
och Venus, Vårblommorna
och lärkan, De fyra
årstiderna, Flora
blomsterkransar Linnés byst, Musiken
föreställd genom en grupp av
flickor. "Hebe matar Jupiters
örn" omtalas av Heimdal som
harmonisk, täck, eterisk, mild,
behaglig, huvudet graciöst och
uttrycksfullt, utförandet lent
och omsorgsfullt, men figuren
saknar ändå överjordisk
karaktär. Fredrika Bremer prisar
denna Hebe som "avgjort
n:r ett bland
historiemålningarna" på utställningen
1831. Hebe liksom Flora
finnas ännu på Rosendal - med
sina sockersöta typer, sin
slappa formgivning och
okänsliga färgbehandling äro de
fullkomligt osmältbara för
sena tiders barn.

Detta gäller i lika hög
grad den på sin tid populära
allegorien över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige (utställd 1824).
Saga i blå och gul dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp
i skyn, varifrån den unga prinsessan i vit och röd dräkt svävar ner på en
molntapp, omgiven av tre amoriner och med ett par svanor som förebud. De sura
färgerna sakna all glans och glädje liksom varje spår av koloristisk fägring.
Westin målade sedan många porträtt såväl av den sköna furstinnan som
av kungahusets övriga medlemmar. Alla sammanfördes de på den stora
representativa familjetavlan, som anlades 1832 och långsamt fullbordades. Enligt
22. - Nordensvan. I.

F. Westin. Friherre Per Alexander Rudbeck.
Kritteckning. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free