- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
539

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 6. August Jernberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ett halft år hos Couture, som i honom såg sin bäste elev. Ett par studiehuvuden,
som hamnat på Nationalmuseum, överraska genom sin monumentala hållning.
Formen är högst förenklad, stora penseldrag, dagrar och skuggor hållna i
breda plan, inga störande smådetaljer och intet spår av målerisk elegans eller
av den Coutureska raffinerade muraretekniken.

Efter 7 år i Paris (1847-54) slog sig Jernberg ner i D#sseldorf. 1858
gjorde han åter ett besök i Paris, levde eljest – ett par korta resor oberäknade
– i D#sseldorf till sin död.

Hemma debuterar han som historiemålare 1856 med Loke och Sigyn
("stor tavla" enligt Nyströms
anteckning i skrivet tillägg till
katalogen) och Den barmhärtige
samariten, 1857 följer Jesus utdriver
växlarna ur templet, 1858 Erik XIV i
fängelset och 1860 Gustav Vasa vid
Margareta Lejonhuvuds dödsbädd.
Bondegenren blir sedan hans
huvudområde.

Han målar interiörer och typer,
som han kan studera i D#sseldorf.
Gubbar, gummor och barn i
måleriska folkdräkter äro hans modeller.
Han äger både humor och
fysionomistisk skärpa, skildrar gubbens
belåtenhet över vinskörden, hans
handfallna hållning, då han råkat fälla
pipan i golvet, hans olust, då
grannen vill låna pengar. Det anekdotiska
innehållet blir dock endast
undantagsvis huvudsaken, de små tavlorna
ha ett rent måleriskt innehåll, och det är däri, målarens egenart gör sig
gällande.

I dessa små interiörer är han hemma på sitt eget område. Det förefaller,
som hade färgerna i de westfaliska stugornas väggar givit honom den kraftiga,
mörkt bruna, nära nog metalliskt skimrande bakgrunden för hans små genrer.
En synnerligen tacksam bakgrund men som kunde locka till lättköpta effekter.
I stugornas gyllene luft äro figurerna insatta i jämn, lugn belysning framifrån.
De äro klädda i glada färger – exempelvis är den lånesökande iförd lång vit
rock, grön väst, gula knäbyxor, gubben, som tänder "den nya pipan", i vit rock
med dragning åt ljust grönt, bruna knäbyxor, gröna strumpor och knallröd,
cinnoberröd väst, som bildar tavlans centrum och koloristiska höjdpunkt. Lika

illustration placeholder

Aug. Jernberg. Självporträtt.
Oljemålning 1857. Konstakademien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:27:21 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/1/0551.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free