Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 4. Boklund som målare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KARL XV :s TID. KONSTNÄRER OCH KONSTVERK
63
en förmånlig plats och belönades med mention honorable. Knaus hade lysande
framgång med sitt dansgille och Hess’ Maria Stuart lyste med sin frånvaro.
H ocker ts målning är effektsökande
teatralisk i hållning, uttryck och belysning.
Liksom i den tidigare Kristinatavlan är
huvudgruppen hållen i starkt ljus, medan dukens
vänstra hälft ligger i halvmörker.
Utförandet av huvudgruppen visar stark påverkan
av Delaroches historietavlor. Helhetsverkan
har målaren ej uppnått, men väl innehåller
målningen verksamma koloristiska detaljer.
Ansatserna intressera.
På sommaren reste Höckert hem med
sin tavla. Den väckte uppseende redan genom
sin storlek men även genom en målerisk
bravur, sådan man ej var van att finna i en
svensk målning. Såld blev den ej, ett år
efteråt skriver Scholander till Höckert, att
den "refuserats i kungaborgen".1
Scholander hade gjort vad han kunnat
för att skaffa Höckert stipendium, vilket
hade sina svårigheter, då han endast studerat
en kort tid vid akademien och ej erhållit
dess högsta utmärkelse. Scholander skriver
till Arsenius: "Säkert är att mannen har
ovanligt mycket talang, måtte han nu väl
begagna sin tid, så blir han en utmärkt
man." En annan gång: "Min övertygelse är,
att han bär med sig stoffet till en storhet
och därför bör han stödjas–––––-. Och
om vi än icke få nytta av hans talang här
hemma, så få vi nöja oss, om han uti en
framtid gör heder åt svenska namnet." Och
en tredje gång: "Han har poesi, liv och
förstånd. Måtte han giva sig tålamod att
grundtragga de akademiska studierna, så
blir han nog en stor målare."2
Höckert fick stipendiet jämte förhållningsregler. Han skulle i Paris teckna och
måla modell på någon ateljé och efter ett år hemsända prov på dessa studier, "vilka
under högst två år må fortsättas". Därefter bör stipendiaten bege sig till Italien.
1 17 april 1854. - 2 Brev 30 sept. och 5 dec. 1853.
J. F. Höckert.
Blyertsteckning av Max Hess.
Paris 1852.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>