Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Karl XV:s tid. De gamla och de unga - 5. Landskapsmålare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KARL XV :s TID. DE GAMLA OCH DE UNGA
117
Denna beskrivning på sin nya tavla sänder han hem till akademien. Han
berättar även, att de som sett tavlan sagt, att "denna rikhaltiga composition är
målad med en friskhet och sanning till den grad elvatjon, att di har här aldrig
sett något dylikt, förenat med en vetenskaplig kännedom och detaljer och ändå
det breda målningssätt, som ni här har lärt utan att förlora ert egendomliga."1
I november samma år kom stipendiaten Larson olovandes till Stockholm på
en fransk visit, utställde sin vildmarkstavla och for åter sina färde. Tavlan gjorde
Markus Larson. Brinnande ångbåt.
Oljemålning 1858. Nationalmuseum.
storartad lycka, och en patriotisk riksdagsman väckte förslag att svenska staten
skulle inköpa den för 15,000 rdr. Förslaget behandlades i riksdagen först efter
att ha förelegat ett år.
Under denna väntans tid målade Larson i Dusseldorf jättetavlan "Skeppsbrott
vid bohuslänska kusten", 10 fot hög och 18 fot bred. Den utfördes under kontroll
på 10 dagar, väckte sensation, diskussion och förargelse. Den förevisades under
de följande åren flerstädes och har sedan försvunnit. En litografi och ett par
små färgskisser och upprepningar ge en föreställning om tavlans komposition
och koloristiska hållning. Den var högst brokig, klarblå himmel med åskmoln i
1 Två brev till Nyström sommaren 1856.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>