- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
170

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. 1870-talets konstnärskrets. Germansk och romersk påverkan - 4. Gotthard Werner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

GEORG NORDENSVAN

till en kyrka i Bretagne), i Spanien "Manichaeus" - Kristusbarnet, omgivet av
änglar med palmer och basuner, uppenbarar sig för den unge eremiten i öknen,
medan onda andar och spöken taga till flykten. I Rom tillkommo "Den
förlorade sonen", "Vikingar gå från dopet", "Den heliga Elisabet skyddar de
fattiga". Sistnämnda målning blev prisbelönad i Rom, flera andra av Werners
alster såldes i Paris eller gingo till England och Amerika.

Hans motivkrets vittnar om rörlig fantasi. Helgon- och visionsmålaren
saknade ej blick för den miljö, han levde i. I Spanien tillkom vid samma tid som
"Manichaeus" - som är mustigt målad, brunt i brunt - dristigt hållna, ur
vardagslivet fångade studier, vad fransmännen kalla "choses vues". En av dessa
"Vid altaret", framställer en ung svartklädd kvinna på knä framför ett
vit-draperat altare med en liten madonna. Bakom henne stå två män, klädda i
grönt, skärt och blått, djärvt sammanställda färger, Zuloagas färger långt före
Zuloaga. Behandlingssättet är brett och saftigt.

I Italien behandlade han sådana motiv som blomsteroffer i Pompeji, typer
från Santa Lucia, unga präster i en trädgård, en täck ung klostersyster, som

glömmer sin bönbok för
a(tt småprata med en
duva. Eller målade han
en kvinnlig faun, som
ligger på magen med
svansstumpen i vädret,
lekande med sitt lilla
barn, medan en något
mera försigkommen
gosse blåser på syrinx i
solgasset.

I Stockholm gjorde
han sig påmint på
utställningen 1866 genom
"S:ta Brigittas dröm"
och en spansk
flick-studie och 1868 genom
"Kakels sorg",
"Zigenar-adel" och "I Sevilla".
Inför Birgittatavlan
kände sig kritiken
obehagligt berörd. Nyblom
fann den "äkta katolsk i
uppfattning och
återgivning", ett försök att f ram-

G. Werner. Manichaeus.
Oljemålning. Sevilla 1867.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free