- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
229

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Svenska parisare, 1870-talet - 7. Axel Borg, Georg Pauli - 8. Målarinnor - Mimmi Zetterström, Anna Nordlander, Amanda Sidvall, Kristine Sundberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Han fann landsmännen avgjort parisiserade. Han anförtrodde Boklund, att "här
tankes nästan uteslutande på mille-francs och succés, på att ’verka’ på salongen
och måla ljust, d. v. s. mycke kremservitt. Men i alla fall, här är gudomligt att
vara."1

När Josephson etablerade sig i Paris, blev Hugo Birger inneboende hos honom
vid rue Gabrielle uppe på "bytten". Han målade små tavlor därifrån, den
stillsamma gatan, ateljéinteriörer, det lilla trädgårdshörnet utanför, gärna med
figurer, helst eleganta, unga damer.

En av hans skisser -. en grupp i en lövsal - växte ut till en relativt stor
målning, "Toaletten". Med denna invigde Birger sitt 80-tal.


8.

Mimmi Zetterström, f. 1843, d. 1885 i Paris.
Anna Nordlander, f. 1843, d. 1879.
Amanda Sidvall, f. 1844, d. 1892.
Kristine Sundberg, f. 1837, d. 1892 i Paris.


Även "akademiflickorna" utvandrade. Flera av dem träffades
vid denna tid i Paris.

På salongen 1875 väckte en stor lappländsk interiör, målad
av Mimmi Zetterström, uppmärksamhet både genom det for den
franska publiken nya motivet och genom det flotta
målningssättet samt blev inköpt av franska staten. Målningen visade
påverkan av Höckert - målarinnan hade under sin elevtid
kopierat dennes Lappkåta på beställning av Karl XV.

Fru Zetterströms konstnärskap visade mera energi än kultur eller
självständighet. I hennes senare arbeten - bland dem "Charlotte Corday inför domstolen"
(1879) - blev djärvheten alltmera framträdande på naturstudiets och
behandlingens bekostnad.

Inflytande av Höckert är uppenbart även såväl hos Anna Nordlander som hos
Amanda Sidvall - båda akademielever under senare delen av 1860-talet.

Den förra, hemma i Skellefteå, dit hon ock återvände efter sin p ar is vistelse,
hade där lapplandstyper inom nåhåll, målade dem - gärna i en skala av varma
toner från gult till asfalt - i breda, feta, mustiga penseldrag. Men en "dam med
apa" är hållen i rokokons pärlgrå toner, koloristiskt klangfullt. Den mångsidigt
begåvade konstnärinnan dog i lunglidande, 34 år gammal.

Även Amanda Sidvall var en betydande målarbegåvning. Hon studerade i
Paris efter 187.1, fick på salongen 1877 sälja en Lappflicka och en
Blomsterflicka till franska staten, uppmärksammades även hemma. Sistnämnda år fann
Eichhorn ett av henne utställt porträtt vara "ett av utställningens evenemang", äga
bravur, själ och liv, "frihet och djärvhet i tuschen, lysande färgbehandling, kraft
i teckningen". Ett alltigenom solitt verk är hennes faders porträtt, som återkommit
på ett par utställningar för ej länge sedan och som ej borde vara glömt. Det är en

1 Birger till Boklund 18 jan. 1878.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:48:15 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/2/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free