- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
256

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Konstnärsschismen. 1880-talet - 3. 1885, akademiens jubileum och oppositionens utbrott - 4. Utställningar i Stockholm 1885

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

256 GEORG NORDENSVAN

Opponentskrivelsen, som under tiden inlämnats till Kungl. Maj :t, hade
emellertid återkommit till akademien för att behandlas av dess förvaltnings- och
läroverksnämnder. Preses Nordenfalk undertecknade i egenskap av dessa nämnders
ordförande deras utlåtande, som omedelbart antogs av akademien och den 28
november inlämnades till regeringen. Utlåtandet var - för att anföra en senare
akademisekreterares, L. Looströms, uttryck - "avvisande emot så gott som alla
reformer, som oppositionen i sin skrivelse föreslagit, från och med avskaffandet
av uniformsfracken till och med avskaffandet av direktörsplatsen. Och Kungl.
Maj :t ställde sig helt och hållet på akademiens sida".1

4.

Utställningen "Från Seinens strand", som inledde konstsäsongen
i Stockholm 1885, var, som redan namnet antydde, en
presentation av den svenska pariskolonien för den svenska allmänheten.

18 konstnärer bidrogo med summa 100 konstverk.

Och så föga hade allmänheten i Stockholm sett av <det de yngre svenskarna
åstadkommit under sina studieår i Paris, att flera av utställarna voro nya bekantskaper
att göra -. voro ej alla namn nya, så voro konstverken nya till anda och innehåll.

De 18 parisarna voro Salmson, som utställde flera skånska motiv -
däribland gumman vid spinnrocken - Hagborg (Kyrkogården i Tourville m. fi.),
Birger (spanska och marockanska motiv), Larsson (franska akvareller, Bruden,
Vinet och andra Grezmotiv), Josephson (Spanska smeder, porträtten av Renholm
och Furstenberg), Pauli (Kvällslektyr), Bergh (hans fästmös porträtt),
Thegerström och Österlind (franska genrer m. m.), Gegerfelt (Veneziamotiv), Ekström
(flera stämningslandskap), Nordström (furuplantering och andra franska
studier), Kreuger (häststudier), Liljefors (kattstudier och den stora duken "Räv
och stövare"), J. Ericson (landskap). Skulpturen representerades av Fallstedt,
G. Lindberg och Hasselberg, den sistnämnde bland annat med Josephsons
porträttbyst.

I akademiens utställning - enligt katalogen 224 nummer - deltogo naturligt
nog de äldre och yngre konstnärer, som voro fastade vid institutionen - från
professorerna till stipendiaterna. Fyra medaljer utdelades: till Fagerlin - som
utställt "Holländsk interiör" -. Wahlberg (två praktstycken ur Fiirstenbergs
samling), Börjeson ("Geijers tanke" m. m.) och Zettervall (ritningar till
restaurering av sex svenska domkyrkor). Till utställningen bidrog vidare Rosen (med
porträtt - Nordenskiöld, som upptages i katalogen, uteblev), Malmström, Winge,
Saloman (Gustav Vasa i Västerås), Hellqvist (Gustav Adolfs likfärd), Wallander,
Amalia Lindegren, Koskull, A. Kulle, Hafström, Cederström. Landskapet repre-

1 L. Looström, "Minne över... frih. Johan Nordenfalk" 1909.

Utställningar i
Stockholm 1885.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:27:22 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/2/0270.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free