- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
281

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Åttiotalets pariser svenska målare - 5. Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ÅTTIOTALETS PARISERSVENSKA MÅLERI

281

Nils Kreuger och Richard Bergh.
Foto. 1880-talets början.

Hans". Men kungliga medaljen gick honom
förbi, liksom parisakademiens "prix de Rome"
nekats Bastien-Lepage.

I Paris, där han blev elev av historiemålaren
J. P. Laurens, övade han sig i sin anspråkslösa
ateljé borta i Montparnasse med att måla
kamratporträtt. Han målade först Teodor
Lundberg - uttrycket fångat med slående
omedelbarhet, målningen, i pastell, hållen i hela, ljusa
toner - så Nils Kreuger - i olja, knästycke.,
brett, kraftigt, omsorgsfullt behandlat, karaktär
och uttryck givna med övertygande
trovärdighet - därefter - likaledes i olja - Julia Beck,
i stark belysning, ett vältaligt porträtt,
modellens livliga ansiktsspel med vass pensel
utstuderat.

Med de båda förstnämnda porträtten
debuterade Bergh på salongen 1883 och vann medalj i
denna sin första träffning.

Det intima porträttet blev hans bästa område.
1885 målade han i Stockholm ett älskligt porträtt av sin fästmö - leende och
lycklig - och året därefter i Paris sin unga hustru, som sitter vid sitt arbete i familjens
hem. Det blev hans mästerstycke, ett fullödigt konstverk, omotståndligt intagande
i osökt känsla, i lugn säkerhet, behärskat utan ansträngning, full jämvikt mellan
intention och utförande, själfull realism.

Dessa år fylldes för övrigt av olika uppslag. Till salongen 1884 sände Bergh
en stor målning med titeln "Slutad séance", en ateljéinteriör, där en modell,
klädd i linnet, ses dra på sig strumporna, medan målaren framför sin tavla
drar några stråkdrag på sin fiol. "Slutad séance" var en ärlig och dugande studie,
som kunnat bära Maupassants motto "Humble vérité". 1885 följde "Mot aftonen"
-. målad i Sverige sommaren förut -. en friluftsstudie, ett stycke ängsmark i
aftonsol, där en linhårig bondflicka är sysselsatt med att ordna en bukett av
markens blommor. 1886 utställdes det här nämnda porträttet "Ma femme",
1887 "Un suggestion", en hypnotisk séance. Denna stora duk med figurer i
kroppsstorlek råkade ut för en kritik av mästaren själv,1 som efter några månaders
betänketid fann det ej stämma överens med hans fordran på modern realistisk konst
att han framställt ett dylikt ämne arrangerat på en ateljé och med hyrda
yrkesmodeller. Det som intresserat honom var att studera den hypnotiserade kvinnans
ansiktsuttryck. Sin måleriska karaktär fick tavlan genom motsättningen mellan de
svartklädda figurerna, rummets skarpt gröna vägg och möblernas vita överdrag.

1 I kalendern Nornan för 1888, omtryckt i samlingen "Om konst och annat" 1908.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free