- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
408

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 6. August Strindberg - 7. Olof Sager-Nelson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

408

GEORG NORDENSVAN

mast till hands att nämna Courbets mariner - som han sett under sin första
parisresa 1876 - Courbets mörka, saftiga färg och hans lidelsefulla
behandlings-sätt, där palettkniven kunnat få ersätta penseln. Strindberg kastade med sjudande
fart färgerna i fläckar ner på duken, han målade sitt ständigt uppjagade
temperament och hans fantasi stormade och jäste, obändig och otyglad i en grad, som
ej ens Markus Larson nådde - Markus Larson målade för publiken, Strindberg
uteslutande för att ge luft åt sina inre syner.1

Strindbergs måleri är obehärskat och osmält. Man kan likväl instämma i Bergh»
uttalande, att "hur ofullgången hans konst emellanåt kan synas, lever dock en rik
och äkta konstnärsande däri, vilken också emellanåt skapar bestående verk
okunnigheten till trots".

I Konstnärsförbundets genom uppslag och ansatser överraskande
utställning 1894 väckte ett nytt konstnärsnamn
uppmärksamhet, undran och förargelse. Modern parisisk syntetism,
reaktion ’mot naturavbildning, rnot allt, som kunde stämplas som banal skönhet,
vacker och tom yta, fick då en svensk målsman i Olof Sager-Nelson.

Han var bondson från Värmland och hade, innan han vid 25 års ålder
lyckades komma till Paris frestat en fattig artistynglings tillvaro i Göteborg och

i Stockholm. I Göteborg hade han studerat

~~~ i Chalmers institut i avsikt att utbilda sig

till arkitekt men efter två år övergått till
museets konstskola, som då leddes av
Liljefors, hade så varit mönsterritare vid en
tapetfabrik i Nässjö och sedan denna brunnit
kommit upp till Stockholm 1892. Där hamnade
han i en krets av ungdomar, som samlades i
en ung skulptör Knut Åkerbergs ateljé. Denne,
som nu besökte Konstnärsförbundets skola,
hade nyligen vistats i Paris, och därifrån
sände hans kamrat Aguéli rapporter om
samtida jäsningsämnen inom konsten och om
de nya sanningarnas målsmän. Den krets,
som höll till på ateljén vid Artillerigatan,
lät sig lätt fångas av teorier, den tycks ha
utgjort ett sällskap av estetiserande världs-

0. Sager-Nelson. Självporträtt.
Tuschteckning. Paris 1894.

1 Strindberg sålde sina målningar till sina vänner, då tillfälle erbjöds och för billigt pris,
eller skänkte han bort dem. Spridda på många håll äro hans målningar ytterst föga kända.
Tre små dukar finnas i Thielska galleriet, bland dem en slättmark under ovädershimmel. En
storm på havet, kallad "Cyklon" eller "Den flygande holländaren", lämnades 1915 av R. Bergh
som deposition till Nationalmuseum men återfordrades senare av hans arvingar.

Olof Sager-Nelson,
f. 1868, d. i
Biskra 1896.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0422.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free