Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Vid seklets slut. Svenskt måleri (fortsättning) - 13. Fantasiinslag i svenskt måleri
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
444
GEORG NORDENSVAN
Acke. Förslag till konsthall över Karl XV:s port. Akvarell 1909.
Tör och skogens huldra och som avslutas med den moderna idrottsmannen. I
sidorummet bergkungen, vallflickan, havsflickor, älvor.
Enstaka gånger rörde sig Ackes fantasi kring arkitektoniska uppgifter. Det mest
uppseendeväckande av hans arkitektoniska uppslag var den
konstutställningsbyggnad, som han placerade i "Karl XV :s port’, i den på 1860-talet utförda
genomsprängningen av Tyskbagarbergen. Ackes fantasibygge har sitt fäste i bergväggarna
på ömse sidor, tycks växa organiskt upp ur stenmassan och spänner över farleden
som en slags Rialtobro. Utan tvivel hade detta monumentalbygge, om det blivit
utfört, blivit en av det moderna Stockholms sevärdheter och märkvärdigheter. Ett
annat enastående uppslag gav han under världskriget i sin i lavyr skisserade idé
till ett monument över havets frihet, ett slags tempel av hittills okänd form. någon
slags basaltstil, placerat ute i havet. Han deltog även i arkitekternas förslagstävlan
till rådhus i Stockholm - bland de inlämnade förslagen placerades Ackes som
nummer sju.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>