- Project Runeberg -  Svenska folket genom tiderna / 8. Karl Johans-tiden /
74

(1938-1940) [MARC] With: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

innehåll angår, helt till den ortodoxa traditionen. Vad de särskilt hade att
säga — och det hade de lärt av Schartau — gällde frälsningens tillägnelse.
På denna punkt gjorde de tillägg till den fastställda katekesen, ett tillägg,
som folkspråket gav namnet »grunden». Denna grund, något olika
utformad, mötte alltid i konfirmandundervisningen, och den rörde särskilt andra
och allra mest den tredje trosartikeln, artikeln om Andens verk, om nådens
verkningar i ett människohjärta.

Det kan vara svårt nog att med några korta ord framställa »grundens»
innehåll. Det må först erinras om att ett av Schartaus huvudintressen var
att förebygga den uppfattningen av religionen, att den tillmötesgick ett
eudämonistiskt inriktat lyckobegär hos människan, att den var ett medel
att komma undan det för människan obehagliga i detta livet och i livet efter
detta. Gud åsyftade i stället alltid att omskapa en människa till att leva i
gemenskap med Honom, leva ett liv i sanning, rättfärdighet och kärlek.
Genom sin Ande utförde Gud sitt omskapande verk på människans hjärta.
Därvid tog Gud människans självverksamhet i anspråk, men märk väl, den
självverksamhet som var framsprungen ur beröring med Gud och den Han
hade sänt till människornas frälsning, och i beröring med Gud kom man
genom att under bön bruka nådemedlen, Guds ord och sakramenten, också
det en art av självverksamhet. Gud utförde genom sin Ande nådens verk,
men människan måste akta på detta nådens verk genom att taga emot den
gåva som räcktes, den kraft som gavs. När, t. ex. Guds ord övertygade
människan i hennes samvete om någon synd, så fick hon samtidigt,
alltefter det stadium varpå hon befann sig, kraft att också bortlägga denna
synd, så långt kraften räckte. Men tog man icke den gåva i bruk, som
räcktes, så hindrades Anden i sitt fortskridande verk. Så fördes människan
av Guds Ande till tron på Guds kärlek i Jesus Kristus och fick erfara, huru
Guds Ande också helgade henne. Det är sådana tankar, som »grunden»
enkelt och folkligt utlägger, en kombination av väckelse- och
uppfostrings-kristendom.

Schartaus skrifter nådde långt ut, om ock deras väsentliga inflytande
begränsades till Västkusten och Sydsverige. Ända upp till Norrland kommo
de, och bland dem som här med iver studerade dem befann sig en dräng
vid namn Gerhard Gerliardsson, bosatt i Skelleftebygden, en av ledarna för
de s. k. nyläsarna. Han fann i dem tankar, som gåvo stöd och fasthet åt
den kritik, han hade funnit sig föranlåten att rikta mot sina egna
hittillsvarande meningsfränder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:03:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svfolket/8/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free