- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 48. Gustaf III:s Regering. H. 2. Äfventyrstiden 1788-1792, Kulturlifvet av Otto Sjögren /
261

(1823-1872) [MARC] Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

plar finnes i Paris, ett annat i Stockholm. Som hans
mästerstycke ansågs gruppen »Amor och Psyke»,
hvilken sedan inlöstes af Gustaf III. Dä hertig Fredrik

1776 besökte Rom, utförde han dennes byst i
marmor. Sergel syntes ämnad att träda i spetsen för den
nya konstnärsskolan, som höll på att utbilda sig. Men
nu erhöll han konungens befallning att återvända;
Gustaf ville hafva honom hemma till prydnad och ära för
sitt hof, till den inhemska konstens väckelse och
utbildning. Förgäfves erbjöd sig konstnären att
hemskicka en bildstod om året, om han finge qvarstanna
i Rom; konungens vilja var orubblig och måste
åt-lydas.

Sergel nödgades därför 1778 lemna Italien, men han
återvände långsamt. I Paris uppehöll han sig åtta
månader och utförde där nya, berömda konstverk, som
beredde honom medlemskap af konstakademien
därstädes. Efter att hafva besökt London hemkom han på
sommaren 1779 till Sverige och uppvaktade på konungens
lever, där han synnerligen nådigt mottogs och
tillförsäkrades den pension, som Larchevesque förut
uppburit; några dagar därefter besökte konungen hans
atelier för att se de nya konstverk, som han hemfört.
Sergel fick nu först i uppdrag att afbilda den
kungliga familjens medlemmar. Han utförde bland annat
altardekorationen och Cartesii minnesvård i Adolf
Fredriks kyrka samt medaljongerna på fotställningen af
Gustaf Adolfs bildstod; för sistnämnda monument var
äfven bildverket »Axel Oxenstjerna dikterande för
historiens gudinna» ämnadt. Hurusom Sergel fick
medfölja på Gustafs italienska resa, är förut berättadt.
På hans önskan inköptes och hemfördes det äkta
antika konstverket »Endymion», kanske det dyrbaraste,
som finnes i norra Europa. Huru stora förmåner än Sergel
åtnjöt hemma, fann han. dock däri ej någon tröst
öfver att hafva blifvit dragen bort från sitt rika,
lof-vande verkningsfålt i södern; han var stundom mjelt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:21:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svhistfry/48/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free