- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
50

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 165. Johan Konrad Dippel. - § 166. Dippels vistelse i Sverige.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och förtjena oss saligheten, utan blott för att bringa oss
tillbaka från kärleken till kreaturen till kärleken till det
högsta goda samt derigenom försona oss med Gud. Alltså
består Kristi medlareembete blott deri, att han å ena sidan
under sin förnedring i sin antagna mandom kämpat mot
syndens anfall och frestelse eller kärleken till kreaturen och
på försakelsens väg öfvervunnit den samt derigenom försatt
sin menniskonatur i härlighet, för att sålunda gifva oss ett
föredöme, huru också vi skole lösrycka oss från kärleken
till kreaturen och tränga igenom till Guds kärlek och
gemenskap, och å andra sidan deri, att han efter sin
upphöjelse genom sin kraftiga inverkan leder oss från kärleken
till kreaturen. åter till Guds kärlek och derigenom in i sin
saliga gemenskap. Derföre hvarken skola eller kunna vi i
Kristo söka någon tillräknad rättfärdighet eller
rättfärdiggörelse genom tro och förtröstan på hans förtjenst och till—
fyllestgörelse, utan det är den enda nödiga och ensamt
tillräckliga vägen att genom Kristum blifva salige, om vi
öfverlemne oss åt hans kraftiga inverkan till vår helgelse,
så att han steg för steg får bringa oss till Guds kärlek och
gemenskap, hvari den enda och hela frälsningsordningen å
vår sida består. Vidare ansåg Dippel Sakramenterna och
all yttre gudstjenst onyttiga. Den sanna kyrkan förklarade
han vara de frommes gemenskap, men trodde, att — lika
väl son? de kristne — judar, hedningar och turkar genom
det inre ljusets uppväckelse kunde varda Jesu lärjungar och
medlemmar af kyrkan. Den inre troslydnaden mot ordet
och ljuset i själen kunde nämligen finnas utan det yttre
vetandet, och man kun.de besitta saken sjelf eller
frälsningen i Kristo, utan att ega någon kunskap om hans person
och embete, ja till och med i fall man hyste en irrig och
villfarande åsigt om honom, enär salighetens och trons verk
icke best ode i begrepp och vetande, utan allena i kraft
eller, med andra ord, i det som Gud verkar invärtes i oss.

§ 166. Dippels vistelse i Sverige.

Som Dippel egde omfattande kunskaper i många ämnen,
och hans sätt dessutom var angenämt och vinnande, så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free