- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
269

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 271. Missionen i Tamullandet.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

271. MISSIONEN I TAMULLANDET.’________________269

sällskaperna i utlandet stodo i allmänhet på en bekännelselös
grundval. Men i senare tider har rörelsen till kyrklig
bekännelsetrohet trängt sig in äfven i missionssaken.
Särskildt har det år 1836 i Dresden stiftade, men sedermera
till Leipzig förflyttade missionssällskapet afgjordt stält sig
på den lutherska bekännelsens grund.

Med detta sällskap knöts förbindelse af
missionssällskapet i Lund, och äfven det svenska missionssällskapet i
Stockholm, som år 1855 med sig införlifvade det
Lundensiska och öfvertog dess verksamhet, har fortfarande
upprätthållit förbindelsen med Leipzig. Vårt missionsfält i
hednaverlden blef derföre detsamma som
Leipzigersällska-pets eller Tamullandet i Ostindien. Danska kronan, som
egde staden Trankebar derstädes, grundlade missionen i detta
land redan 1705. Men det sålunda af danskarne först
uppbrutna missionsfältet öfvertogs af Leipzigersällskapet 1840.

Flere svenska missionärer, såsom Karl Alexander
Ouchterlony och Änders Blomstrand, hafva efter
förberedande studier vid instituterna i Lund och Leipzig varit
anstälde i Tamullandet. Bland dessa har i synnerhet
Blomstrand utvecklat en mycket gagnelig litterär verksamhet.
Efter att förut i flere år hafva varit theol. docent vid
universitetet i Lund, ingick han 1855 vid missionsinstitutet i
Leipzig, hvarpå han 1857 afreste till Tamullandet. Här har
han förnämligast verkat såsom skriftställare genom
utgifvande af theologiska arbeten på tamuliska språket. Så har
han deltagit i en revision af den tamuliska
bibelöfversättningen och psalmboken samt på tamuliska språket öfversatt
en förklaring af Luthers katekes, en biblisk historia, en
predikosamling, en lärobok i kyrkohistorien, en bönebok
och åtskilliga andra andaktsböcker, hvarjemte han sedan
1863 redigerat en tamulisk månadsskrift, kallad Arunodaiam
(Morgonrodnaden). En välförtjent utmärkelse vederfors
Blomstrand vid Upsala universitets jubelfest 1877: han blef
nämligen då af Kgl. Maj:t utnämnd till theologie doktor.
På våren 1885 återvände han till Sverige.

Vanligen hafva tre svenske jnissionärer samtidigt
arbetat på missionsfältet i Tamullandet. Också är sedan 1869
en tredje svensk prestman der anstäld, nämligen Karl Ja-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free