- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 47:e årg. 1928 /
606

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

606

SVENSK LÄRARETIDNING.

Nr 33

Bibelläsningens utnyttjande under morgonandakten.

Kristendomsämnets starka tidsbegränsning; har hos mången lärare framkallat farhågan att icke medhinna föreskrivna lärokurser, sa mycket mer som de nya läroböckerna ingalunda avkortats utan fast mer betydligt svällt ut på både bredden och djupet och därtill blivit till antalet flera: textbok, lärobok i tros- och sedeläran samt kyrkohistoria och dessutom bibeln såsom den grundläggande läsboken. Det förefaller ju som en alltför skrämmande belastning1 av lärostoff och läroböcker. Att inom en sa begränsad tidsram tillrättalägga en vidlyftig lärokurs, har nog för mången blivit en ratt sa svar sak. Och medgivas måste, att kristendomsundervisningen lätt kan bliva svävande och utan helhetsbyggnad, om ej den fasta stommen lägges och utformningen i övrigt ar resultatet av praktisk erfarenhet och metodisk insikt. Men med dessa båda goda förutsättningar blir det säkerligen möjligt att med tillhjälp av undervisningsplanens »anvisningar» uppställa en fullkomlig och resultat givande kursplan for kristendomsundervisningen, för sa vitt man ej ar en förstockad bokstavsträl, i vilket fall man kommer ohjälpligt till korta,

Den nya grundprincipen i folkskolans kristendomsundervisning ar ju, såsom ».anvisningarna» formulera den, att »bibelns egen framställning skall utgöra omedelbar grundval för kristendomsundervisningen. Barnen böra själva få göra den omedelbara bekantskap med bibeln, som härför erfordras.» Härom ar ju ingenting annat an gott att säga, ty detta ar visst och sant, att bibelläsningen, ratt bedriven med andakt och pietet, kan i barnasinnet lämna djupa och bestående intryck, som kunna bliva av grundläggande betydelse for det religiösa och sedliga livets framtida utveckling och tillväxt. Dessutom har själva orienteringen bland bibelns böcker sin stora betydelse.

Vid ett husförhör for många ar sedan i den skola, i vilken jag då tjänstgjorde, skulle prästen hålla en stunds bibelläsning med de närvarande. Han uppmanade dem att slå upp ett kapitel i något av de paulinska breven. Det var rent av beklämmande att se, vilken okunnighet om bibelställena, som en medelålders menighet därvid lade i dagen. Några lyckades dock sent omsider leta ratt på kapitlet i fråga, men det letades både hos Moses och profeterna. Jag menar, att även denna lilla till synes obetydliga sak: kännedomen om var i bibeln de olika bibelböckerna äro att <söka samt färdigheten att hastigt slå upp ett angivet bibelställe, har sin stora betydelse och bor bliva en frukt av bibelläsningen.

Men nu kommer den bekymmersamma f rågan: hur medhinna läsning i ’bi-

av tillräckligt antal lässtycken enligt respektive kursplaner? Blir det ej till slut sa, att bibelläsningen får

kjutas åt sidan för textbokens användning, och sa ar man snart inne på den

’amla glatta körbanan, »bibliskans» läxläsning. Men detta ar tydligen i strid mot undervisningsplanens grundprinciper, som ju lägga bibelns egen framställning och därmed bibelläsningen

om grundval för kristendomsundervisningen och ställer textboken först i andra hand som sammanfattande och som hjälpbok för barnens hemarbete, men anvisningarna angiva uttryckligen, att den »icke må komma att göra intrång på eller lägga hinder i vägen för barnens läsning av själva bibeln».

För att medhinna en fylligare del av föreskrivna bibelstycken kan man lämpligen utnyttja morgonandakten därtill. Undervisningsplanen ger ju en direkt anvisning därom, då det heter:

Örn bibelläsning därvid förekommer, bör denna bestå i uppläsandet av en sammanhängande text, som till innehåll och form ar ägnad att utan särskild förklaring -verka uppbyggande, eller ock utgöras av ett bibelspråk eller en kortare text med några därtill anknutna ord av läraren avseende någon för barnen betydelsefull religiös eller sedlig lärdom.

Till tjänst for det senare momentets fyllande har utgivits hjälpredor eller små utläggningar över lämpliga bibeltexter for morgonandakten. Där denna form av morgonandakt icke tillämpas kan »anvisningarnas» förra del användas, nämligen »uppläsandet av en sammanhängande text».

Det ar ej min mening att söka uppgöra någon kursplan for morgonandakten, de respektive lärokurserna giva säkerligen därtill god ledning. Jag vill i stället åter hänvisa till, vad »anvisningarna» uppställa som ledtråd. Redan under tredje och fjärde skolåren bor ju läsning av direkt undervisande stycken ur bibeln förekomma men huvudsakligen under femte och följande skolår. De bibelstycken, som därvid föreslås i anvisningarna äro »Jesu tal och liknelser samt dessutom ur profeternas skrifter och Psaltaren samt ur de ny-testamentllga breven». Inom denna breda ram kan man ju avpassa en lämplig textplan för terminen.

Då kommer den viktiga frågan: huru medhinna bibelläsning under den korta tid, som ar anslagen till morgonandakten? Oftast ar det val sa, att de 10 minuterna sprungit sin kos, när psalmversen sjungits och morgonbönen blivit last, ja, kanske har man skridit in litet grand även på lektionstimmens tidsmått. Tyvärr ar detta en liten svaghet, som ofta nog förekommer, men det .beror i de flesta fall därpå att tiden icke korrekt utnyttjas. Det första villkoret för att bibelläsning skall kunna ske under morgonandakten ar, att man ’börjar m,orffo<ntwimen i ratt tid. Alla för dagen förberedande ingresser såsom barnens uppställning på skolgården, in-

rjiarsch i skolsalen och deras småplock med böckerna, de små meddelanden, som de möjligen ha att lämna läraren m. m., böra absolut vara undanstökade fore tiden for morgontimmens början. Vi f örutsätta även, att såväl läraren som barnen ha klart for sig vad som skall läsas for dagen, vem som i tur och ordning skall läsa, och att biblarna utan störande inverkan eller tidsödande letande äro till hands. Jag tillåter mig i all anspråkslöshet meddela, huru jag själv tillämpar morgonandaktens bibelläsning. Två minuter innan klockan ringer äro barnen i vederbörlig ordning inställda å sina platser, skolböckerna nedläggas i skolpulpeten, bibeln framlägges1 och öppnas, där märket angiver läsningen for dagen, varför allt bläddrande onödiggöres. Omedelbart sedan klockan ringt, spelar »mäster» upp psalmen, efter psalmsången läses gemensamt en kort bon eller Fader var, varefter alla satta sig ned med den uppslagna bibeln framfor sig. Det barn, som ar i tur att läsa för dagen, står kvar, fattar genast bibeln, säger kapitel och vers samt laser sa många verser, som läraren anser lämpligt för sammanhangets skull. Nu återstår ännu några minuter av de for morgonandakten anslagna 10 minuterna. På dessa hinner man göra några lämpliga förklaringar eller korta tillämpningar. Förutsatt att allt går efter en förutbestämd ordning, som ingalunda förtager utan tvärtom befordrar andakten, och, jag säger det ännu en gång, att morgontimmen absolut börjar i ratt tid, kan en for både lärare och barn givande bibelläsning medhinnas under de 10 minuterna. Tid text valet kan även kyrko årets högmässotexter inrymmas, om vid sista veckodagens morgonandakt psalmböckerna användas. Blir texten därvid något längre an vanligt, kan man ju inskränka sig till blott läsandet av evangelii- eller högmässotexten, utan åtföljande utläggning. För att göra barnen förtrogna med den rika skatt, vår svenska psalmbok innehåller, kan man tidvis göra ett lämpligt urval av psalmer for läsning under morgonandakten. Goda urval av sammanhängande bibeltexter far man ju särskilt ur Psaltaren, profeternas skrifter (ex. Jes. 53), bergspredikan och de apostoliska breven samt Jesu lidandes historia, som ju lämpar sig att läsas fore påsk. Vill man göra barnen förtrogna med de kraftigt sedelärande kärnorden i Ordspråksboken, sa kan även ett lämpligt urval ur denna lämpa sig for morgonandakten. Racka de 10 minuterna till, blir andakten och stämningen förhöjd, om man avslutar med en psalm eller andlig sang, som läses eller sjunges.
Denna lilla andaktsordning kan ju även tillämpas med de bada första årsklasserna, då naturligtvis läraren i stället for barnen läser texten. Utom själva huvudändamålet med morgonandakten - bön och andakt - vinner

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1928/0614.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free