- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 52:a årg. 1933 /
1260

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 50 B. Boknummer. 13 dec. 1933 - Efterkrigsmiljö - Lorentz Larson: Tragediens sista akt - R. Lindström: En stor roman - Spanskt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK LÄRARTIDNING

mannen, den bastanta
fruktförsäljers-kan, den knipsluga, lagom lättsinniga
unga flickan o. s. v. De mest olika
miljöer föres man in i. Händelserna flyter
lätt från Lärkstadens villor till
»möblerade rum» på Söder. Författarinnans
stil är ledig och roande.

Huvudpersonerna är tecknade med
kärlek och omsorg, och dem har
författarinnan också lyckats göra till levande
människor. Bäst är kanske det sista
kapitlet - skildringen av Hugos och
Torborgs lyckliga, om än ej alltid lyckade
resa. En bok för den breda publiken och
ett gott löfte från författarinnan.

M. L.

Tragediens sista akt

ULTIMA THULE. Av Henry Handel
R i c Ii a r d s o n. Översättning av Carl
Elof Svenning. Wahlström & Widstrand.
Pris 7: 75.

Med Ultima Thule avslutar H. H.
Richardson den stora romantrilogi,
vars närmast föregående del heter
»Vägen hem».

I början av Ultima Thule får läsaren
bevittna hur hjälten, den en gång rike
och berömde läkaren Eichard Mahony,
stiger i land i Australien. Slagen av
ödet, nästan utblottad och med
framtiden bakom sig startar han praktik i
Mellbourne, där han emellertid
misslyckas för att sedan jagas från plats till
plats, under det han" och hans olyckliga
familj sjunker allt djupare ekonomiskt
och socialt.

Berättelsen är fast komponerad. Den
är en enda skakande skildring av
hjältens långsamma undergång.
Överförfinad och verklighetsfrämmande är han
bruten av de olyckor, som drabbat
honom och har ej kraft att uthärda
kampen för tillvaron under enklare och
hårdare villkpr. Hans misslyckande är
en de överkänsliga och sjuka nervernas
tragedi.

Skildringen av denna själ som
sjunker allt djupare i missmod,
egocentricitet, förtvivlan, skygghet, ensamhet och
sjukdom är gjord med genial konsekvens
och intensitet. Det är en psykologiskt
djuplodande studie av den nervsjuke.

Vid hans sida tecknas hans hustru
Mary som en mera sund, realistisk typ.
Visserligen är makens retlighet och de
ekonomiska bekymren ständiga
anledningar till konflikter mellan dem, men
ändock är hon honom obegränsat
hängiven. Sådana skildringar, som när
Mary möter sin make, när hon lyckats
rädda honom undan sinnessj
ukanstalten, eller när hon sitter vid^hans
dödsbädd och ger de sista uttrycken för sin
kärlek till denna stackars vrakspillra av
en människa, har en mänsklig höghet
och innerlighet, som gör läsaren andlöst
gripen. Hur skuggorna än djupnar
kring de båda olyckliga, hur bittra de
kalkar än är, som de måste tömma, blir
dock aldrig denna mäktiga tragedi
enbart beklämmande. Varm mänsklig
medkänsla, djup förståelse för livets
lidande, hängiven uppoffring och hero-

126»

ism flödar i den. Richard Mahony går
under, men Mary växer och luttras.

Ultima Thule torde vara
höjdpunkten i trilogin, och den rekommenderas
varmt åt. alla, som har högre anspråk på
en roman än att den blott ska skänka
förströelse och tidsfördriv.

Lorentz Larson.

stor roman

ARV, Av Phyllis Bentley, översatt
av Louis Renner. Tidens förlag. Pris kr.
8 : 50.

Tre år före Waterloo befinner sig
Europa i ett tillstånd av feber.
Uppgörelsen med den korsikanske giganten är
visserligen i gång men ingalunda
slutförd. England spänner alla sina
krafter för att krossa Napoleon. Samtidigt
som landet är invecklat i det ödesdigra
spelet om Europas framtid, försiggår en
genomgripande omvälvning i dess inre.
Industrialismen bryter igenom och
förvandlar det ekonomiska och sociala
livet. Textilindustrin är medelpunkten
för denna djupgående revolution.
Maskinerna gör sitt intåg och berövar
många arbetare bröd och trygghet.
Phyllis Bentleys roman börjar år 1812, då
textilmaskinerna börjar användas i den
fredliga Iredalen i Yorkshires West
Eiding.

Det är klädesfabrikanten William
Oldroyd, som nyss lämnat arbetarens
ställning och börjat kravla sig upp i
samhället, som inför dem. Arbetarna
har under »general» Ned Ludd börjat
organisera sig i mer eller mindre
ordnade sammanslutningar. De försöker
förhindra införandet av maskinerna,
brödtjuvarna. På många ställen slår de
helt enkelt sönder dessa odjur av järn.
De ämnar också krossa William
Old-royds skärmaskiner. Men Oldroyd och
hans son Will överlistar dem.
Ludditer-na drives till förtvivlan. De mördar
från ett bakhåll William Oldroyd.

Där börjar skildringen, och den
slutar icke förrän vid tiden för den andra
labourregeringens störtande 1931. Vi
får följa familjen Oldroyds historia
över dess glansperiod till dess fall,
förorsakat av den ekonomiska världskris,
som ännu icke släppt sitt tag och som
särskilt hårt drabbat den engelska
textilindustrin. Författarinnan gör ett
tvärsnitt genom mer än ett sekels
ekonomiska och sociala historia i England.
Hon skildrar motsättningen mellan
företagare och arbetare. Där förekommer
de vilda ludditerna, de djärva
kartis-terna och våra dagars
fackföreningsmän. Phyllis Bentley skildrar med
mästarhand arbetarrörelsens mentalitet
under dess olika faser. I många stycken är
hennes skildring överlägsen allt vad som
hittills skrivits i skönlitterär form om
arbetarrörelsen.

Familjerna Oldroyds och Bamforths
historia tecknas mot den sociala
verklighetens bakgrund. Författarinnan
visar med en på detta område
oöverträffad gestaltningskonst hur djupt de
sociala stormarna ingriper i de enskilda

människornas liv, till och med när det
gäller ett så intimt område som
kärlekens. Ludditer, kartister, moderna
strejker ingriper på ett obönhörligt sätt i
människans allra enskildaste liv. Med
sin enastående förmåga att berätta
smälter författarinnan samman det stora
skeendet i samhället med den enskildes
öden och livsföring. Resultatet blir, en
sällsynt rik, ja, en stor bok.

Vi får gå tillbaka till de stora
klassiska engelska romanförfattarna, en
Dickens och en Thackeray, en Charlotte
Bronté och en George Eliot, för att
finna en skildringskonst, som kan fängsla
på samma sätt. Vid läsningen av denna
märkliga bok har vi varit lika
trollbundna som av David Copperfield,
Pen-dennis, The Mill ön the Floss och Jane
Eyre. Det är en tröst för själen att få
ett vittnesbörd om, att den solida,
mäktigt gestaltskapande romanen ännu
lever som konstart» Phyllis Bentley har
givit detta vittnesbörd.

Arv är en bok utan döda punkter.
Handlingen är fylld av liv och
spänning. De olika skildrade karaktärerna
framstår i monumental klarhet. Bokens
intellektuella ärlighet, dess strävan
efter rättvisa åt alla håll, ger den ännu
mera av denna övertygande kraft, som
man icke ofta finner i modern
litteratur. Den slutar med ett frågetecken.
Francis Brigg Oldroyd gör bankrutt.
Hans unge son David Brigg
Oldroyd fattar beslutet att börja från
början igen. Den siste Oldroyd är ett barn
av krigstiden. I hans ådror rinner både
textilfabrikanters och arbetares blod.
Han är ättling av både arbetsgivare och
ludditer, kartister och
strejkorganisatörer. Ska han finna syntesen mellan de
stridande elementen i samhället?
Frågan lämnas öppen. Detta är naturligt:
vi ser ännu ingen lösning på det
sociala problemet i dess moderna gestaltning.
Ingen av oss kan göra något annat än
Phyllis Bentley: att just ställa frågan.

Vi skulle finna det underligt om inte
lärarinnor och lärare i stor utsträckning
sökte upp denna roman. Den kan utan
överdrift kallas ett industrialismens och
arbetarklassens epos. Dess 555 sidor är
ett oförgätligt stycke modern social
historia i en djup och betvingande
konstnärlig gestaltning.

R. Lindström.

Spanskt

ESCLAVA. Av Ramon Maria
Tenreiro. Norstedt & Söner. Pris kr. 6: -,

»Esclava» är en synnerligen
underhållande bok. Den beharidlar den
spanska medelklasskvinnan under nittonde
seklet. Man f år följa tre generationer av
kvinnor i en och samma familj. Dottern
Esclava berättar på sin ålderdom om sin
moders, sitt och sin dotters liv för sin
lilla dotterdotter. Vi finner här alla de
typiskt spanska attributen, lekande och
sorglös älskvärdhet blandad med
rasstolthet, ett levande sinne för allt det
vackra och poetiska i livet o. s. v. - och
dessutom en god portion fängslande be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:51:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1933/1272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free