- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 9 (1889) /
121

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktör och ntgifvare: FRANS J. HUSS. Stockholm flcn 15 Oktoler 1889 Pris: He,t 4r 5 kr-’L;isn:r25 öre- ’"nu,,ipris:
Expedition: OlofsgaUn 1 (Hötorget 6.) 1 tr. upp of*, gfed. uiuuiiuuuu uuu 1J uaiuuui tuua. |0 Jr(, ((iutl , pi.lilrai|e„, 6i|aga (. s0 4re, Bj!i u. M 4rCi 1

Caroline Östberg.

n«fåit galleri af Kgl. operans
primaser1 donnor tillöka och fullkomna vi
i dag med bilden af den utmärkta,
allmänt värderade och uppburna
konst-närinna,som efter lång frånvaro från den
scen der hon började sin konstnärsbana,
nu ändtligen tyckes vara fäst vid
densamma på allvar. En särskild
anledning att vända vår uppmärksamhet på
fru Östberg har
gif-vits oss genom
reprisen af »Ernani» och
hennes glänsande
framställning af det
qvinliga
hufvudparti-et i denna opera, ett
konstverk af så hög
rang, att det
knappast kan öfverträffas.

Ty om betingelserna
för en sångerskas
fnll-komlighet såsom
sådan är ett skönt och
mäktigt sångorgan och
dettas utbildning till
en fulländning som
öfvervinner alla
svårigheter, så förefinnes
dessa hos fru Östberg.

Sedan fru Michaelis
tid har vår svenska
operascen icke
be-trädts af någon
inhemsk konst närinna,
med undantag af
Christina Nilsson, som
hvad storslagenhet i
framställningen,
röstens behag,
koloraturens mästerskap
uppnått fru Östberg.

Och besinnar man
der-till hvilken
mångsidighet hon utvecklat
under sin sceniska
verksamhet, om vi
erinra oss hennes för-

sta teaterperiod på Kgl. operan,
hennes uppträdande der i opéra comique
som Carlo Broschi m. m., hennes fram
gångar vid Nya teatern i operetten
och sedan utomlands såsom —
Wag-nersångerska och nu senast i de stora
operapartierna såsom en Rezia, Aida,
Leonora, såsom Elvirorna i »Don
Juan», »Den Stumma» och »Ernani», så
har man bevis tillräckligt för denna
mångsidighet, liksom i den popularitet
hon åtnjuter ett intyg om erkännandet

Caroline Östberg.

af de stora förtjenster som utmärka
hennes konstnärskap. Och vi anse att
detta kan och med hennes energi och
samvetsgrannbet bör kunna ännu mera
närma sig idealet. Den stora kraften
och förmågan har stundom svårt att
moderera sig till ett uttryck som icke
öfvergår skönhetslinien, det patetiska,
synnerligen hos tragediennen, kan slå
öfver i onatur och störande gäster och
mimik, hos sångerskan i en onödig
röstforcering, som inkräktar på tonens
välljud; särdeles kan
detta lätt hända vid
en scen der en
sångerska icke är van
att uppträda, och det
vore derför alltid
välbetänkt om en duglig
sånginstrnktör vid
repetitionerna kunde
närvara i salongen och
i detta afseende
meddela de sjungande
goda råd. Man har
anmärkt och icke utan
skäl att fru Östbergs
framställning skulle
ha vunnit med
iakttagande af en sådan
moderation och en
med skönhetslagarne
städse
öfverensstäm-mande plastik, men
den stil hvaråt fru
Östberg nu egnat sig
är för henne
jemfö-relsevis ny, och att
döma af hennes
Elvira i »Ernani» torde
anmärkningar af detta
slag blifva allt
säll-syntare.

Fru Östbergs
naturel lämpar sig mer
för det storartade
dramatiska och
passionerade eller såsom i
operetten åt det
hurtiga spelet mindre för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:58:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1889/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free