- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 16 (1896) /
45

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Denna innehållsrika, praktfulla
musikhistoria bör vinna stor spridning i
vårt land så väl som i de andra
skandinaviska länderna och Finland, så
mycket mer som priset, 1 krona
häftet, är billigt för ett sådant verk.
Subskriptionen, som mottages i hvarje
bokhandel, är bindande fcr hela verket.

Der Musikführer, gemeinverständliche
Erläuterungen hervorragender Werke aus
dem Gebiete der Instrumental- und
Vokalmusik. Mit zahlreichen
Notenbeispielen. Redigirt von A. Morin. Jedes
Heft, å 20 Pfennige, einzeln käuflich.
Das Abonnement auf eine Serie von
50 Nummern kostet 9 Mark.

Ofvannämnda samlingsverk upptager
hittills utgifna 25 häften (litet
qvart-format af omkring 20—30 sid.),
innehållande en kort analys af framstående
instrumental- och vokalverk med
talrika notexempel, såsom titeln lyder.
Samlingen innefattar fyra kategorier:
1) symfonier, suiter, symfoniska
dikter, uvertyrer etc.; 2) andlig och
verlds-lig kormusik: oratorier, kantater,
mes-sor etc.; 3) piano, violin- och
violon-cellkonserter med orkester; 4)
kammarmusik. — Innehållet af de
utkomna häftena meddelas här med
namnet på analysförfattaren inom parentes.

Nr 1 Beethoven: 5:e Symphonie, C
moll, op. 67 (A. Morin); nr 2 Edgar,
Tinel: Franciscus, oratorium (B. Scholz);
nr 3 Joh. Brahms: Variationen über ein
Thema von J. Haydn für Orkester (Iv.
Knorr); nr 4 Beethoven: 9:e
Symphonie, D moll, op. 125 (J. Sittard); nr 5
P. Tschaikowsky: Suite nr 3, G dur,
op. 55, für Orkester (Iv. Knorr); nr 6
Jos. Haydn: Symphonie, Ess dur
(Engelbert Humperdinck); nr 7 Fr.
Schubert: Symphonie, C dur (A. Niggli);
nr 8 Mozart: Symphonie, G moll (A.
Glück); nr 9—10 II. Berlioz: Requiem
(Aug. Grüters); 11—12 Cæsar Franck:
Die Seligkeiten (Les Beatitudes),
Ausgabe mit Text (B. Scholtz); nr 13 —

14 J. Haydn: Die Schöpfung, mit Text

(B.Widmann); nrl5 Fr. Schubert:
Symphonie, H moll (A. Niggli); nr 16 J.
Brahms: Serenade für kleines Orkester,
A dur, op. 16 (J. Knorr); nr 17 P.
Tschaikowsky: Serenade für Streich-

orkester, C dur, op. 48 (Knorr); nr 18

J. Brahms: Klavierkonsert, D moll, op.

15 (Carl Beyer); nr 19—20 J. S. Bach:
H-moll-Mes8e, mit Text (J. Sittard);
nr 21—22 G. F. Händel: Samson, mit
Text (B. Widmann); nr 23 J. Brahms:
Sextett, B dur (Knorr); nr 24
Beethoven: 2:a Symphonie, D dur
(Erlanger); nr 25 J. Brahms: I. Akademische
Festouverture, II. Tragische Ouverture
(Sittard). — Samlingens fortsättning
innehåller: Nr 26—27 Händel:
Frohsinn, Schwermuth und Mässigung
(Widmann); nr 28 F. Kiel: Christus
(Widmann); nr 28—29 Kiel: Christus, mit
Text (Widmann); nr 30 Beethoven: C-

dur Messe (Sittard). Härefter följer
bland annat Schumann: Faust-Scenen,
Bruch: Frithjof, Grieg: Peer Gynt,
Mozart: Requiem, Wagner: Vorspiel
zu »Die Meistersinger» samt tili »Lo
hengrin» och »Parsifal» (båda af
Humperdinck), Schumanns och Brahms
symfonier, Mendelssohns »Elias» och »Paulus»
m. m., m. m Dessa i allmänhet
intressanta analyser förtjena musikers och
musikvänners uppmärksamhet.

––9––-

Från scenen och
konsertsalen.

K ungt. operan. Mars 1. Wagner:
Valky-rian. — 2 Gounod: Romeo och Julia
(Romeo: lir Eugen Danekwardt, gäst; Mercutio:
hr Söderman. 150:e ggn). — 3. Donizetti:
Leonora. — 4, 6, 9, 13. Rossini:
Barberaren i Sevilla (Figaro: hr J. Forsell, fortf.
deb). — Verdi: Aida (Radaraes: cav.
Mo-rello; Aida, Amneris: fruar Östberg,
Almati-Rundberg; Amonasro: hr Söderman). — 7.
Tredje symfonikonserten. 1) Mozart:
Symfoni, D dur, nr 5; 2) Saint-Saens:
Piauokon-sert, C moll, op. 44 (hr Martin Knutzen) med
ork.; 3) Fritz Arlberg: Sten Sture, ballad lör
baryton (hr C. F. Lundqvist) oeh ork.; 4)
Pianostycken af Ag. Baeker-Gröndahl oeh
Chopin (hr Knutzen); 5) Smetana: Moldau,
symfonisk dikt (ur cykeln »Mitt Fosterland»,
nr 2). — S. Auber: Fra Diavolo (Zerlina,
Pamela: frök. Frödin, fru Linden; Fra
Diavolo, lorden, Lorenzo, värdshusvärden,
Gia-como, Beppo: hrr Ödmann, Johanson,
Lundmark, Grafström, Brag, Henrikson). — 11. 1

Gluck: Orfevs (Eurydike: frök. Karlsohn).
Mascagni: Pä Sicilien (Santuzza: fru Brag;
Toriddo, Aldo: hrr Ödmann, Söderman).

Musikaliska akademien. Mars 1. Matiné
af Stockholms allmänna sangforening.
Biträdande: fru D. Edling, hr J. Forsell;
dirigent: dir, Alb. Lindström. — 3. Konsert
at hr Hjalmar Frey. Biträdande: frök.
Alfh. Larson, konsertm. L. Zetterqvist. — 5.

| Konsert af frök. Astri Andersen. Biträ
dande: frök. G. Bidenkap, hrr O. Lejdström,

E. Dankuardt, L. Zetterqvist, A. Andersen,

J. Jacobsson. — 8. Matiné af hr Hj. Frey.
Biträdande: fru Edling, frök. Larson. — 11.
Konsert af kammarsångaren Paul Bulss.
Biträdande: pianisten Fritz Masbach.

Vetenskapsakademien. Mars 10. Konsert
af frök. Sigrid Carlheim-Gyllensköld.
Biträdande; grefviu. Math. Taube, frök. Em
Ulfsax (nckomp.). — 14. Konsert af frök.
Gudrun Torpadie. Biträdande:
operasångaren Th. Hofer, hr V. Stenhammar, frök.
Alfh. Larson.

Klara kyrka. Mars 15. Matiné af dir.
j Gustaf Hägg. Biträdande: fru D. Edling,
hr Tor Aulin, orkester under dir. E.
Åkerbergs ledning.

Gounods »Romeo och Julia», först
gifven här d. 11 juni 1868 med fru
Jeanette Jacobson och Oskar Arnoldson
i titelrolerna, har nu uppförts 150
gåDger. Detta jubileum skulle ha varit
mera lyckadt både beträffande utförandet
j och publikens freqvens, om Arnoldsons
j efterträdare, hr Ödmann äfven nu sjungit
Romeo, hvilken denna gång
representerades af en gäst, hr Eugen
Danck-i wardt, hvars fcr partiet otillräckliga
I röst och något manierade spel just ej
| kunde framkalla någon jubileumstäm-

ning. Herr D:s röst saknar dock ej
behag och är väl skolad, såsom han
sedan ådagalade å fröken Andersens
konsert i några förträffligt utförda
franska romanser. Sångaren har, som
bekant, förut gästat på vår operascen. då
han i aug. 1891 sjöng Radames och
Faust. »Valkyrian» har under månaden
gifvits en gång, »Barberaren i Sevilla»
med hr Forsell fyra gånger. I »På
Sicilien» har hufvudpersouerna åter fått
sina första representanter: hr Ödmann
och fru Brag, som icke på länge sjungit
i operan tillsammans. Sista
symfonikonserten inleddes med en ofta spelad
Mozarts symfoni och slutade med
Smetanas underhållande »Moldau», ilen här
förut gifna symfoniska dikten. Största
intresset var för aftonen fästadt vid hr
Martin Knutzens första offentliga
uppträdande här. Detta blef verkligen en
allmänt erkänd succés för den norske
pianisten, hvars tekniskt fulländade,
klara och djupt musikaliska spel ej
kunde undgå att fängsla åhörarne. Hr
Knutzen har sålunda i den svenska
hufvudstaden vunnit terräng såsom förut
i den norska och danska. Utom
Saint-Saéns konsert med orkester spelade kr
Knutzen solo ett par spirituela
kon-sertetuder af Agathe Backer-Gröndahl,
Nocturne (op. 48, n:o 1), Berceuse och
Etude (op. 25, n:o 12) af Chopin. Till
hyllning åt Fritz Arlbergs minne sjöng
hr Lundquist hans ballad »St^n Sture»,
h vari man särskildt kan beundra orkester
behandlingen. Utförandet var
förträffligt; konserten gick i sin helhet
mön-stergilt under hr Nordqvists ledning.

Konserternas antal denna tid bar
varit för stort att närmare referera dem.
Hr Freys konserter ha varit mycket
besökta och den finske sångaren har
skördat rikt bifall. I operastilen tycks
hr Frey vara mycket framstående
såsom han t. ex. visade i
»Gioconda»-duetten med fru Edling å
söndags-matinén; stämmans konstnärliga
behandling och mot höjden vackraste timbre
gör sig äfven synnerligen gällande i
folkvisorna och en sådan visa som
Pa-cius’ vackra, här mindre kända sång
»O barn af Hellas»! — Fröken Astri
Andersens konsert var talrikt besökt
och den unga pianisten, som förut haft
hedern att få spela på en af operans
symfonikonserter, ådagalade äfven nu
en mycket lofvande och redan väl
utbildad talang, särskildt i vissa delar
af Beethovens sköna Kreutzersonat och
Brahms valser. I sonaten hade man
tillfälle att få höra herr L. Zetterqvists
gedigna spel. Intressant var att höra
Södermans romanser för baryton med
obligat violoncell, utförda af hr O.
Lejdström och konsertgifvarinnans fader,
hofkapellisten och läraren vid
Musikaliska akademien Anton Andersen, hvilken
liksom äfven hr Lejdström utförde
solonummer med piano. Hr Danekwardt
biträdde som ofvan nämnts. — Ny
sångerska för vår publik var den biträdande
frök. Bidenkap, af hvars yttre man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1896/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free