- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 16 (1896) /
76

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

För en röst med piaDo:

Hallén, Andreas: Ballad ur Festspelet
Gustaf Vasas saga» (c—ass . Dikt af Dan.
Fallström. Pris 1 kr.

Sedströni, Hugo: Dans (ciss—g). Ord
af Fredrik Nyeander. Pris 75 öre.

Wagner, 11 ichard: Drömmar (Traume,
c—gess). Studie till »Tristan oeh Isolde».
Pris 75 öre.

Musiken ur Glucks täcka operett
»Vårdrottningen», som å k. operan
denna viuter uppförts och åhörts med
så stort nöje, föreligger nu här i
piano-och sånghäften, livilka säkert skola
bereda många en angenäm
musiknjut-niDg. Af de tio styckena i
piano-arrangementet ha i solosångerna början
af texten anförts. Dessa utgöras i
sånghäftet af Aria »Glad i
morgonstunden» (Helene, sopran, d—g), Ariette
»Bort från alla vill jag flykta»
(Phi-lint, alt, ciss—fiss), Herdesång, »Förr,
då herdepipans ljud» (Philint, alt, f—d),
Kupletter, »Af markis de Monsoupir»
(Damon, tenor, e—g), Vexelsång »Höljdt
i skymning allt jag ser» (Philint och
Lisette, d—f). Den förtjusande
duetten mellan Helene och Philint i E moll
(diss—g) är särskildt af stort intresse
att ha fått utgifven. — Barnbys
romans, i enkel känsligt melodisk
balladstil och hvari en moder klagar
öf-ver sin drunknade son, är ganska
anslående. Komponistens namn är väl
kändt. — Pianostycket af Rubinstein
är taget ur hans »Album de 24
Por-traits». Ehuru skrifvet i Fis3 dur
med en af dubbelgrepp och arpeggier
omspunnen melodi, är det briljanta
stycket af den genialiske tonsättaren
ej särdeles svårt att utföra.

Halléns musik till Vasa sagan är i
vår redogörelse för Vasa-festen på k.
operan omnämd såsom förträfflig.
Samtidigt med sjelfva festen har utkommit
den ståtliga marschen till Gustaf Vasas
intåg i Stockholm samt Margits
ballad, hvari tonsättaren
genomkompone-rat den vackra dikten på ett intressant
sätt. (I sjunde takten från slutet af
marschen står i taktens första
basackord e — mellan f och a — i stället
för c, hvilket må påpekas.) — De två
polskorna från Delsbo och Dalarne ha
blifvit af Emil Sjögren satta för piano
med vacker harmonisering. — Dansen
af Sedström är en särdeles nätt
sångvals i enkel sättning. — R. Wagners
»Drömmar», förut kända i
pianoarrangement, äro här utgifna med svensk
och tysk text. Mystiska
drömharmonier möta en här, och slutet är en
dröm i sväfvande, obestämda konturer.

* Från scenen och
konsertsalen.

Kungl. operan. Maj 2. Nicolai: Muntra
fruarna i Windsor. — 3. Gluck: Orfevs.
Mase agn i: Pä Sicilien (Toriddo: ca v. Mo-

rello; Santuzza: fru Brag). — 4. Gluck:
Vårdrottningen. Donizotti: Regementets
dotter. — G. BoTto: Mefistofeles
(Margareta-Helena, Pantalis, Martha: fruar Ostberg,
Linden, Strandberg; Faust, Mefistofeles, Wagner:
hrr Odmann, Söderman, Malmsjö). — 8.
Rossini: Barberaren i Sevilla. 10. Bizet:
Carmen (Carmen, Micaela: fru
Almati-Bund-berg, frök. Kragballe; don José. cav.
Morello, Escamillo: hr J. Forsell, 2:a debut). —
12, 14. Festföreställning på 400-års-dagen af
Gustaf Eriksson Vasas födelse. 1) Naumann,
J. G.: Gustaf Vasa, l:a aklens första tablå,
2;a akten; 2) Ur Gustaf Vasas saga, tablåer
och scener med vers af Daniel Fallström,
musik af Andreas Hallén. — 13.
Wagner: Lohengrin (Elsa: frök. FebéuStrakosch,
l:a gästupptr., Ortrud: fru Almati-Rtindberg;
kung Henrik. Lohengrin, Telramnnd,
hiir-roparen: hrr Sellergren, Odmann, Söderman,
Lejdström). — 15. Leoneavnllo: Pajazzo
(Nedda: frök. Thulin, deb.; Canio: cav.
.Morello). Mascagni: På Sicilien (Santuzza:
Irök. Strakosch; Toriddo: cav. Morello, som
gäster).

Södra teatern. Maj 3. Millöcker:
Prof-kyssen (fru Emma Berg, gäst).

Musikaliska akademien. Maj 3.
Musikföreningens 4il:e konsert. Kiel: »Christus»,
oratorium. Biträdande: fruar D. Edling, M.
Linden; hrr C. F. Lundkvist, M. Bratbost,
A. H. T. Brag, C. Lejdström, C. A. Gentzel
m. fl. samt k. hofkapellet. Dirigent: prof.
Fr. Neruda.

Vetenskapsakademien. Maj G. 5:e
kammarmusiksoarén af Aulinska qvartetten.
1) Bach, J. S.: Konsert, F moll, för piano,
stråkqvartett och kontrabas (hr Slanek); 2)
Beethoven: Stråkqvartett, B dur, op. 130; 3)
Dvorak: Pianoqvintett, A dur, op. 81. —
8. Konsert af hrr Tor Aulin och Vilhelm
St enhammar. Kompositioner af Emil
Sjögren. Biträdande: grefvinnan M. Taube.

En vacker minnesfest var den, som
firades å kgl. operan på 400:de
årsdagen af Gustaf Eriksson Vasas födelse
d. 12 maj. Programmet upptog, som
ofvan synes, första aktens första tablå
i Kjellgrens-Naumanns lyriska tragedie
»Gustaf Vasa» samt andra akten ur
samma opera och derefter ’scener och
tablåer ur Gustaf Vasas lif. I operans
första tablå föreställer teatern ett
fän-gelsehvalf i Stockholms slott, der de
förnämsta svenska herrars fruar enkor
och barn af Kristian Tyrann hållas
fängslade. Naumanns musik i denna
tablå innehåller vackra körer och äfven
solo och ensemblenummer. Ehuru denna
dystra scen nog är af god verkan som
bakgrund till den följande akten, så
gjorde upptagandet af densamma
föreställningen i sin helhet väl lång. Pjesen
och Gustaf Vasas historia äro
tillräckligt kända, för att den präktiga 2:a
akten, skulle ha gjort full verkan
såsom begynnelsen på festföreställningen.
Hufvudpartierna i första tablån
innehades af fruar Östberg (Cecilia af Eka),
Almati-Rundberg (Anna Bielke) och frk.
Frödin (Margareta Vasa). Andra akten
föreställer Gustafs tält med en af
björnhud betäckt säng; i fonden är utsigt
åt Gustafs läger samt längst bort
Kristians. Första scenen upptager ett
tal af Gustaf (hr Lundquist) till härens
hufvudmän och slutar med den bekanta
härliga arian »Adla skuggor, vördade

fäder», sedan upprepad af kör;
härefter inträder Norrby (hr Sellergren)
jeinte Christina Gyllenstjerna (fru Brag),
sänd att söka förmå Gustaf Vasa
underkasta sig Kristian och akten slutar
med Gustafs monolog, bans hvila på
lägerbädden och drömmar. Drömscenen
börjar, som bekant med uppträdandet
af Sveriges skyddsengel (frk. Karlsohn),
hvarpå hans bädd omgifves af Äran,
Segern och Pallas samt genier, under
det i fonden Kristian synes på sin
bädd omgifven af furier. I Gustaf
Vasas rol gjorde hr Lundquists
präktiga röst och varma föredrag en
förträfflig verkan och de öfriga
rolinne-hafvarne bidrogo i förening med
dekorationer och uppsättning till en god
totalverkan. I de på operan följande
tablåerna återgafs Gustaf Vasa
för-tjenstfullt af hr Engelbrecht. Tablåernas
innehåll var följande. l:a T: Prolog.
På Lindholmens gård. Margit (fru
Linden) sjunger vid Gustafs vagga en
ballad, bådande hans framtid som
fosterlandets befriare. Modet, Sanningen
och Viljan (frkn. Brandt, Frödin och
Varberg) uppträda, skänkande sina
| håfvor; 2:a T.: Hos Sven Elfsson i
Isala (bekant scen); 3:e T.: Vid Mora
kyrkovali, Gustaf Eriksson talar till
allmogen, som ännu nekar att följa
honom; 4:e T.: I Siilens vildmark,

dalallmogen återkallar honom att bli
deras anförare i befrielsekriget. En af
hr Johanson uppläst dikt tjenar som
I inledning till följande, 5:e tablåen: Vid
Söderport i Stockholm, visande Gustaf
i Vasas intåg i hnfvndstaden och
hans hyllning af folket. Innehållet af
6:e tablån är: Disputationen mellan
Peder Galle och Mäster Olof (efter
Hellqvist8 tafla); 7:e T.: Hos Drott-

ning Margareta. Svärdsdans och
fackeldans utföras inför kungaparet, och
junker Nils (hr Forsell) sjunger en
hyllningssång till drottning Margareta;
8:e T.: Afskedet från Riksens Ständer,
med Gustaf Vasas bekanta tal; 9:e T.:
Gustavianska grafkoret i Upsala
domkyrka. (Majnatt 1896) Svea (fru Louis
Fahlman) nedlägger en krans af vårens
blomster vid sarkofagen, hyllande
minnet af kung Gösta och hans stora
bragder.

Herr Halléns musik till tablåerna
var särdeles lyckad. Man hörde
visserligen en och annan yttra den
åsig-ten, att svenska melodier eller på dem
bygd enkel musik bäst passat till
situationen, emellertid, om ock en ocb
annan harmonisk vändning i
wagner-stil förekom, var musiken i sin helhet
rätt melodisk, harmoniskt fängslande
och uttrycksfull, ländande komponisten
till verklig heder. Anklang af svensk
folkton saknades icke, och i andra
tablåns musik igenkände man
Orsa-pol-skan, i sluttablån tonade sakta bakom
scenen arian »Ädla skuggor» i nyare
instrumentering. Bland originalnummer
må framhållas Margits ballad och den
präktiga marschen (se musikpressen),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1896/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free