- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 17 (1897) /
25

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 4, Redaktör och utgifvare: fRANS J. JH U SS. NORDISKT MUSIKBLAD. I Expedition: Kungstensgatan 5:>. Pris: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre. i
i Telefon : Vasa 6 19. Stockholm den 15 Februari 1897. Annonspris 20 öre pr petitrad.

Frida Schytte.

sju år sedan fick man här i
det gamla operahuset göra
be-T’ Z kantskap med en adertonårig
dansk violinspelerska, utrustad med så
väl ovanliga musikaliska gåfvor som
äfven ett fängslande, behagligt yttre,
och redan då en ganska framstående
artist, hvars rena,
känsliga spel uppbars af en
ganska solid talang och
betydande teknisk
utbildning. Den uDga
konstnärinnan var Frida
Schytte, och två
månader förut hade hon för
första gången upptiädt
offentligt i sin
födelsestad. Första
uppträdandet här egde rum den 7
januari 1890 å en kgl.
operans symfonikonsert,
då hon spelade som
huf-vudnummer Wieniaw-skis violinkonsert nr 2,
och å en ny
operakonsert ett par dagar
senare lät hon höra sig
med Mendelssohns
konsert, hvilken hon å nyo
spelade i en
konsert-afdelniDg tre dagar
derefter. Aret derpå vid
samma tid ungefär, den
19—27 januari, tick man
åter vid tre särskilda
tillfällen höra fröken
Schytte på k. operan, der
hennes program jemte
Mendelssohn - konserten
upptog Max Bruchs
konsert i G moll och
Vieux-temps’ D-moll-konsert.

Fröken Schytte hade
mellan dessa båda besök
i vår hufvudstad idkat
violinstudier i Paris,
hvarigenom hennes ta-

lang märkbart vunnit i utveckling.
Från denna tid tillhör Frida Schytte
— eller, som hon kallar sig i
utlandet, Frida Scotta — falangen af den
stora musikvärldens konserterande
artister, skördande rikt bifall hvar helst
hon låter höra sig. Också är det med
mycket intresse vi afvakta hennes snart
väntade åtei uppträdande i vår nuva
rande operalokal, en omständighet, som

Frida Schytte.

gifvit oss särskild anledning att i vårt
nummer för dagen presentera bilden af
den behagliga konstnärinnan från vårt
danska naboland.

Frida Schytte är född den 31
mars 1871 i Köpenhamn, dotter af
overretsprocurator Wilhelm Schytte.
HeLnes begåfning för musik röjdes
mycket tidigt, och redan förr än hon
inträdde i sitt sjette år hade hon valt
violinen till sitt
instrument. Som lärare i
violinspelet hade hon först
kapellmusikus F.
Stock-marr och efter hans död
i fyra år Vald. Tofte,
utmärkt violinist, elev
af Spohr och Joachim
samt från 1866
violin-lärare vid Köpenhamns
konservatorium. Det var
icke föräldrarnes mening
att dottern skulle blifva
konstnärinna, men då
hon under sin dugtige
lärares ledning
ådaga-lade ovanliga anlag och
gjorde mycket stora
framsteg, tillrådde denne
att hon skulle få
fortsätta utbildningen af sin
musikaliska talang för
en af de förnämste
vio-linlärarne i Paris. Hon
säudes då dit, och i
oktober 1888 blef hon,
efter att ha spfelat för
den berömde gamle
Mas-sart-, upptagen i
konservatoriet, der denne,
Joachims, Wieniawskis,
Sa-rasates, Tuas och många
andra storheters lärare,
också blef hennes. Dock
har äfven en yngre
mästare, ypperlig violinist
och lärare, nämligen
Berthelier, en väsentlig
del i hennes utbildning.
I Paris var modern stän-



«J-C.V

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1897/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free