- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
149

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hos K. F. Wasenius, Helsingfors,
har utkommit:

för’piano, fyra händer:

Melartin, E.: Marionnettes, Suite. Op.

1. Pr. M. 5.

På Wilh. Hansens förlag
(Köpenhamn) har utkommit:

För piano, två bänder:

Schytte, Ludvip: Die moderne kunst

des Vortrags. Ein Cyklus kleinerer
Klavierstücke, zur Ausbildung des kunstgerechten
Vortrags von Werken der Meister neuerer
Zeit, in progressiver Folge. Op. 106 Theil
[ Melodik. Hiift. 1, 2; Theil II Elegance.
Heft. 1, 2; Theil III Energie, Heft 1, 2;
Theil IV. Lyrik, Heft. 1. 2; Theil V.
Bravour. Heft. 1, 2.

På Elkan & Schildknechts förlag har
utkommit:

För piano för 2 hän ler.

Hägg, Gustaf: Fyra Pianostycken.
Ländler. Humoresk. Albumblad. Visa. Op. 18.
Till vännen Wilhelm Stenhammar. Pr. kr.
1.50;

Hk g g, J. Ad.: Bilder ur Barnali/vet.
Små stycken. Op. 17. Tillegn. fru Pauline
Åkerlund, f. Neumüller. Pr. 1 kr.; — 21
BjuråkersPolskor, samlade af och satta for
piano af J. A. Hägg. Pris kr. 1,50;

Smith, Sidney: Le Jet d’eau (Vatten-

fallet), moreeau brillant. Op. 17. Pr. 1
kr.; — La Serenata de Braga.
Transcrip-tion. Pr. kr. 1;

Teil man, Christian. Lille Havfrue.
Tempo di Gavotte. Pr. 75 öre;

Sandels, Ellen: Loreley. Vals. Pr.

1 kr.;

Sperati, Emanuel: Laura-Vals, tillegn.
fru Laura Lindquist. Pris 1 kr.;

Nerman, Hjalmar: Thyra-Polka. Pr.

50 öre;

Engman, Fredrik: En Norrlandslåt.

Hambo-Polska. Pr. 50 öre;

för violin och piano:

Godard, Benjamin: Morgonstämning I
(Au matin) op. 83. Pr. 1 kr.

För en röst med piano:

Folkvisor och Romanser. N:o 1 Den
muntre Friaren (Svensk folkvisa. Ostr. a—tvåstr.
e), n:o 2 Vesle Guten op i Bakken
(Folkevise fra Valders. Etistr. f—f); n:o 3 Det
var en Lördag Aften (Dansk Folkvisa. Kttstr. j
c—d) å 20 öre för hvaije nummer;

Schelly, H. R : Kärlekssorg (h—d). Pr.

75 öre;

Söderman, August: Solveigs Vugge-

vise ur »Peer Gynt» (ciss—g). Pr. 75 öre.

Ännu ett sånghäfte af Em. Sjögren
ha vi nu att anmäla, utgifvet af samme
förläggare, som utsände de häften vi
omnämde i n:o 16. Det nya står icke
dessa efter i värde. Mest anslå oss
de båda sista sångerna i detta och
sär-1 deles den sista, »Suckarna», som är
gripande präktig. Orden i denna äro
öfversättning från Longfellow. Den
första, tillegnad fru Elin Salomonsen,
har text af Elis Malmström, den andra
af Topelius. Alla tre hafva sålunda
svensk text, hvilket vi räkna dem till
ytterligare förtjenst. — Valentins
sånger äro tydligen afsedda för både tysk
och svensk publik. Orden till första
sången äro af Paul Heyse, till den
sista af Edw. Mörike, öfversättningen

af W. Patorson. Den andra sången
har till text den bekanta dikten sf
Runeberg, öfverflyttad till tyskan af
K. V. De båda första såugerna äro
tillegrade frök. Clary Asplund, den sista
»Kgl Kammersängerin Fri. Marianne
Brandt», som, enl. ett tillkännagifvande
å första sidan af sången, sjungit den
på Allg. Deutsch. Musikvereins 23:e
musikfesL En so-gset allvarlig
stämning genomgår alla sångerna, väl
träffande texten. I Runebergs sång med
slutet »kommer ej nattens ro?» verkar
sjelfva musiken som ett frågetecken;
sången, i d-moll, slutar nemligen på
ett e och ackompanjemanget sedan med
a-durs-ackord. Beträffande texten i
sista sången tro vi att i öfversättningen
orden »komme han åter!» skulle vara
bättre än »ginge han återl» och äfven
vokalt taga sig bättre ut. Tyska ordet
»ginge» är troligen valdt derför att
ordet »kommt* står strax förut.

»Sefves» sånger för barn äro BO till
antalet, de flesta i qvartettsättning, så
att ackompanjemangets och rångens
melodi sammanflyta. Några sånger äro
af religiös natur, såsom de båda första,
»Barnens bön» och »Morgon och afton,
»Jesu fråga», »Herdegossen», »Ett
barns aftonbön» o. a. Mindre lämplig
sång för barn synes oss den sista, P.
U. Stenhammars för öfrigt vackra sång
»Det är min väns röst», hvilken börjar
sålunda: »Miste ock af törnen vara

här din krona, o, min brud!» Af
sångerna äro 13 utan uppgifvet
tonsättarenamn och torde sålunda vara
satta i musik af utgifvaren. Till de
andra finnes musik af Hornemann,
Sanne, Hallström, Törnvall, Lago,
Lagercrantz, Håkanson, Hallén m. fl ;
några folkmelodier ha ock användts.
Sångtexterna äro af H. O. Andersen
(öfvers.), Topelius, Bottiger,
Wenner-berg, Runeberg m. fl.

Det är sällan man hos oss har att
anmäla nya finska musikalier. Finska
komponister saknas dock ej i vår tid,
och främst bland dem stå Jean
Sibe-lius och Armas Järnefelt, hvilkas
kom-positionskonserter vi uti revyen öfver
grannländernas musiktörhållanden ofta
omnämnt. Den komponist, E.
Melartin, hvars arbete här ofvan anmält*,
tycks ega talang som sådan. Med sin
4-händ. suite »Marionnettes» debuterar
han fördelaktigt. Suiten innehåller:
N:o 1 Entrée des Marionnettes, N:o 2
Pas de deux. N:o 3 Serenade, N:o 4
Capriccio, N:o 5 Duo amoureux, N:o6
Cortége et sortie des Marionnettes. Det
sista numret är hufvudsakligen ett
upprepande af det första. Såväl i
melodiskt som rytmiskt hänseende är det
hela ganska underhållande, och den
1 armoniska byggnaden är utan
effekt-sökeri.

Schyttes «Moderne kunst des
Vortrags: visar samma förljenster i
pedagogiskt hänseende, som hans andra
verk i samma syfte, och de lätta eller
medelsvåra etyder, som dessa häften

innehålla, förena lyckligt det
musikaliskt intresserande med det instruktiva.
Styckena äro metronomiserade och
noggrann fingereättnir g utsatt. Skulle man
göra en anmärkning vore det den, att
fingersättningen ofta är alltför minutiös,
till distraherande af elevens
notläsning. Så är vid tongång nedåt i basen
af c, g, c fingersättning af 1, 2, 5
alldeles öfvetflödig, då någon annan icke
gerna kan komma i fråga.

»Musik för piano af svenska
tonsättare» är ett piakthäfte om 77 sidor,
hvilktt kommit oss tillhanda efter de
ofvannämnda sångerna på samma
förlag. Vignetten med .guldtryck och
la-gerkransad, af tre kronor beprydd lyra
tyder på något festligt, äfvensom
till-egnan till H. M:t konungen. Häftet
är också, enl. förläggarens meddelande,
utgifvet »till minne af att firman i
våras kunnat’ räkna sin verksamhet i
60 år», och nedrrst på inre titelbladet
läses cck årtalen 1838—1898. Firman
hade dock ej 1838 samma namn som
nu, och musikhandeln ännu mindre den
tiden titeln af »hofmusikhandel».
Abraham Lundquist, fader till nuvarande
innehafvaren, hade nämnda år just
in-trädt i myndighetsåldern. Från 1856
har firman burit hans namn.

I denna samling’pianostycken
representeras de flesta af våra nu lefvande
tonsättare genom förut outgifna
kompositioner. Ett par af tonsättarue äro
såsom sådana föga kända, andra egent- !
ligen bekanta på andra områden än
pianolitteraturens. Några tonsättare,
kv lkas namn man väntat sig finna i
samlingen, torde ha varit förhindrade
att lemna bidrag. Då bland styckenas
22 komponister bådede af »gamla» och
»unga gardet» ryckt fram, kan man
vänta sig mycken omvexling i
innehållet, och sådan finner man äfven. Att
närmare redogöra för de särskilda
styckena blefve för vidlyftigt; vi kunna
emellertid säga, att de i allmänhet
karakterisera komponisterna och ej i
tekniskt hänseende förete större
svårigheter.

Af Elkan & Schildknechts nyutgifna
pianomusik framstå i synnerhet de båda
tonsättarne Häggs. Den äldre af dem
har lemnat 5 små förträffliga,
okonst-ladt sköna stycken i i sina »Bilder ur
Barnalifvet» och väl redigerat
samlingen polskor från den landsbygd, der
han nu vistas. Denna samling är ett
godt bidrag till kännedom om vår
folkmusik och erbjuder åtskilligt af intresse.

En annan, ungdomligt frisk anda
genomgår G. Häggs Fyra Pianostycken,
hållna i nutidsstil med dristig
harmonik. Styckena anse vi kunna räknas
till de bästa, som den begåfvade
tonsättaren lemnat oss. Titeln
»Vattenfallet» antyder genast ett »moreeau
brillant»; också hör stycket till det
gamla populära slaget, som tillåter den
spelande att utan svårighet briljera med
arpeggiekaskader under en sentimental
melodi. I samma äldre stil är den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free