- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 24 (1904) /
147

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 19 o. 20. 20 December 1904 - Prenumerationsanmälan - Om operetten (forts o. slut) - Musikpressen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

pronumeratiensafgiften mot kvitto
erläggas. Dem, som behålla första numret
utan att afsäga sig tidningen, anse vi
oss alltså få fortfarande räkna som
prenumeranter å densamma.

Vördsamt
Redaktionen.

—-

Om operetten.

(Forts, och slut.)

Karl Millöcker (1842 —1890) är
helt och hållet epigon. Fältet för hans
verksamhet var plöjdt af Suppé och
Strauss, hvilket dock ej hindrat honom
att uppdraga rätt vackra blomster.
Afven hans första större operetter,
“Abenteuer in Wien“ (1873), “Die
Musik des Teufels“ (1875) ”Das
verwunschene Schloss“ (Trollslottet, 1878),
alla uppförda pä Theater an der Wien,
uppkommo först sedan wienervalsen
gjort sitt inträde på scenen.

Richard Genie (1823 —1895) har
betydlig del i wieneroperettens
utveckling kanske mindre, som själfständig
komponist än som librettist och unga
operettkomponisters geheimeråd.
Teoretiskt bildad och erfaren
operakapellmästare bistod han
komponisterna, hjälpte till med att arrangera,
instrumentera och bereda framgång
åt deras verk. Som prof på hans
talang som komponist nämna vi endast
hans bekanta operett “Der Seekadett“
(1878, ”Sjökadetten“).

Om man också skulle nämna en på
60-talet omtyckt komponist Karl Ferd.
Konradin, (1833 —1884). så sker det
för att icke alldeles lämna hans namn
åt glömskan, men af hans operetter ha
inga hållit sig uppe. Med nedgåendet
af trippel-3tjärnan
Strauss-Suppé-Mil-löcker slocknade wieneroperettens
strålglans. Operetten blef en tummelplats
för teatergiriga dilettanter, som
knappast voro mäktiga den musikaliska
Orthografien, än mindre syntaxen. Annu
en komponist på operettens område,
som sluter sig till de förutnämnda,
må dock framhållas, nämligen Karl
Zeller (f 1898). Större delen af sin
dag sysselsatt som ministerialråd i
utrikesdepartementet, egnade han sina
lediga stunder med lif lust åt
musiken, dervid slutande sig mera till
folkmusiken är valsmotiven, hvarom
hans med framgång uppförda operetter
“Der Vogelhändler“, “Der Obersteiger“
och “Der Kellermeister“ bära vittne.

Karakteristisk för wieneroperetten
är textkonstens totala förfall. Ju mera
i operan de dramatiska fordringarne
beaktades, desto mera drogo de sig
tillbaka i operetten, som allt mer blef
en friluftskonsert med förbindande
dialog. Scenisk komik var knappt
möjlig, då den absoluta dansmusiken ej
medgaf några framsteg. Textdiktningen

hade sin glanstid med F. Zell och
Rieh. Genie, ofta i förening, därnäst
kan framhållas AI. West, de Zellerska
operetternas librettist.

Annu en operett, som inverkat
befruktande, är den engeLka,
representera^! genom “Mikadon“ af Arthur
Sul-livan (1842 —1901). Denna operett är
ett verk af en eklektisk talaDg. Hvad
som fördelaktigt skiljer den engeL-ka
operetten från wienarnes är ai betets
finhet och diskretion, med undvikande
af allt öfverflödigt larm. Lika
ryktbar och populär som “Mikadon® har
blifvit Sidney Jones “Geishan“,
hvilket endast i förbigående nämnes, då
vi här icke ha att taga nu lefvande
tonsättares nyare verk i betraktande.

Den spanska operetten — för att
nämna ytterligare en nationell operett
— kallas “Zarzuela“. Något rikare
dramatiskt lif finner man ej i dess
textbok: musiken håller sig mest till
folkmelodier och är derför nationell,
munter och anslående. Något inflytande
på tysk eller annan operett synes den
ännu icke ha utöfvat.

Operettens inträngande på operans
område synes mig oberättigadt.
Märk-väidigt nog svärma just komponisterna
för detta musikaliska landsförräderi,
och några teoretiker hoppas att
operaoperetten skall kunna vikariera för
den i vår tid saknade komiska operan.
Joh. Strauss berättas ha velat hålla
sitt intåg på hofoperan med
“Zigenarba-ronen“; Millöcker trodde sig med sin
“Feldprediger“ ha kommit den komiska
operan nära. Afven Genée har haft
samma mål i sikte.

Skulle man nu tänka på operettens
framtid, så må den först och främst
ha en god librett till grund. Kan så
komponisten ledigt och lätt skrifva
melodier, med krydda af musikaliskt
“witz“ utan trivialiteter, så har han
gjort sin sak väl. Men den som tror
sig om att kunna inblåsa nytt lif i
operetten med stor orkester af tre
basuner och fyra horn samt basklarinett,
den bedrager sig storligen. Musiken
ligger inte i instrumenten utan i noterna

___yof (V

–-

Musikpressen.

På Abr. Lundquists (G. Abr:son
Lundquists) förlag har utkommit:

För piano 2 händer.

Peterson-Berger: Ran. Förkortadt

klaverutdrag. Pris kr. 3,50;

Piano-Album, 12 valda pianokompositioner,
reviderade af Gustaf Hägg. Pris 3 kr.

Ankarkrona, Theodor: Valse-Boston

H. K. H. Prinsessan Ingeborg i
underdånighet tillegnad. Pris 1 kr.

Pinet, Theodor: Carmencita. Pas d’
Es-pagne. Pris 60 öre;

För orgel:

Gustaf Hägg: 12 postludier och
karaktärstycken. Bearbetade och försedda

med registrering samt
pedalapplikatur-Pris 2 kr.

För violin och piano:

Peterson-Berger: Tre melodier ur
»Frö-söblomster.» Pris kr. 1,50

För en röst med piano:

Itu din, Daniel: Var jeg en liden fugl i
Skoven, Visa. (e—g). Pris 60 öre.

Anjou, Emil: Hof, sof hjärtebarn (d—fiss;
Pris 75 öre.

På Elkan & Schildknechts förlag

har utkommit:

För piano, 2 händer:

Itände 1, Andreas: Ouverturs till * Venn
landingarne.* Arrangement af Bernhard
Kexer. Pris 1 kr;

Rendahl, Edw.: 8 Tonstycken för
piano-Häft. I och II å 1 kr.;

Lange-Müller P. G: Midsommervise.

Transkription af Ludv. Schytte. 75 öre:

Bechgaard, Julius: Viol 75 öre:— I

Würzburg ringe de klokker til Fest, 75 öre;
— Skin ut du klare solskin, 75 öre.
Tran-skriptioner af Ludv. Schytte.

Söderberg, Gotthard.. Humoresk En
Visa. Scherzo op. 3 Pris 1 kr.; —
Preludium op. 4. Pris 75 öre:

För violin och piano:

Fusella, Gaetano: Berceuse, op. 1. Pris
1 kr.;

Lund L. Au g. Legend. Pris 1 kr.

För en röst med piano:

Bechgaard, Julius: 4 Sange. Naar
julelysene tvendes id—f), Jeg elsker
Barne-ojet (ess— ess) Savoyard-drengens Sang
(a—f), Den Dag är tidt min tanke nær
(ess—ess). Pris. kr. 1,50;

Berivald, Hjalmar: Fem sanger för
baryton (b—f). Pris kr. 1,50

Elfåker, Au g-: Vin kärlek och sång.
Till-egn. operasångaren Oskar Bergström,
(c—ess). Pris 75 öre;

Ekman, K. J.: Hem till dig (c—f) 50 ör e.

Söderbergh, Gotthard: Två svenska

sånger, op. 5. Höst och vår (a—et,
Ingalill (a—e). Pris 1. kr.

Norén, Richard: Tre gånger sju visor
och sju nya till- Ur >Läsning för barn»
af Zacb. Topelius. Pris 3 kr.

På Carl Gehrmans förlag har utkommit:
för piano, 2 händer:

Wagner, Richard: Lohengrin, opera i 3
akter, fullständigt klaverutdrag, med
bifogad text och beskrifning öfver
scenanordningar Öfvers. af Frans Hedberg.
Pris 4 kr.; — Tannhäuser, opera i 3
akter, fullständigt klaverutdrag med
bifogad text och beskrifning öfver
scenanordningar. Öfvers. af Frans Hedberg,
Pris 4 kr.

Henselt-Ali«m Pris 2 kr,

Liszt-Alt«»! Pris 2 kr.

Moszkowski-AIt«»« Pris 2 kr.

Padere\vski-Alt»»i Pris 2 kr.

Raff.Album Pris 2 kr.

Rubinstein-Alt»»». Pris 2 kr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:24:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1904/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free