- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 27 (1907) /
50

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 7. 4 April 1907 - Sigrid Lindberg (med porträtt) - Systrarna Svärdström. Valborg, Olga, Sigrid och Astrid. Sångkvartett (med porträttgrupp)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

henne i Paris, blef lifligt intresserad
af hennes spel och uppmanade henne
att låta höra sig i Petersburg. Där
uppträdde hon nu med framgång vid
konservatoriets konserter samt i • Salle
de la Noblesse, der hon spelade
ackom-pagnerad af den kejserliga hoforkestern.
Cesar Cui har äfven skrifvit mycket
berömmande om henne i flere ryska
musiktidningar. I Finland har hon
ofta låtit höra sig på såväl egna
konserter som på det Filharmoniska
sällskapets Symfonikonserter i Helsingfors,
alltid varmt hyllad af publiken och
berömd af kritiken. Hon kan ju ock,
så att säga tillhöra Finland såsom både
på fädernet och mödernet
härstammande därifrån. Få äio väl de svenska
artister, hvilka såsom Sigrid Lindberg
kunna uppvisa kritiker på grekiska,
turkiska, arabiska, persiska, armeniska,
ty den unga konstnärinnan har besökt
i tveune gånger Konstantinopel, ja till
och med Mindre Asien. På hennes
program förekomma alla de stora
violinkonserterna såsom af Bach, Mozart,
BeethoveD, Mendelssohn,Spohr,Brahms,
Bruch m. fl. Af de frauska Anna vi
Saint-Saens, Wieuxtemps, samt bland j
de ryska Cui, Wieniawski, Tschai- |
kowsky. Den gamla stilrena
italienska musiken af Corelli, Tart ni m. fl.
tolkar hon med särskild förståelse.
Af-ven är hon känd som god
ensemble-spelerska i sonater, kvartetter och
öf-rig kammarmusik. På sina många och
vidsträckta konsertreeer har hon äfven
med förkärlek utfördt skandinavisk
musik såsom af Grieg, Svendsen, Sjögren,
Peterson-Berger, Stenbammar m. fl.
Efter hvad vi förut nämnt lät fröken
Lindberg senast höra sig här på hr
Ruthströms konsert och delade med
honom det välförtjänta bifallet efter
utförandet af deras B&ch-duett. Kort
förut hade hon inhöstat rikt bifall i
Helsingfors med utförande af Bruchs
G-nioll-konsert på Filharmoniska
sällskapets 8:de Symfonikonseit.

Vi begagna tillfället att om fröken
Lindbergs faders lärareverksamhet
lem-na några ytterligare oss tillhandakomna
uppgifter. Det antal af hans elever
vi bände vid hans sextioårsdag har
sedan mer än fördubblats och uppgår
nu till den betydliga summan af 1,092,
de finska inberäknade. Från 1858 till
1868 verkade han i Finland som
lärare för ett 70-tal elever, deribland
kapellmästare Westeiling. Från tiden
derefter kunna af elever från norska
grannlandet nämnas den ansedde
violinisten, konsertmästaren G. Lange och
kapellmästare Halvorsen vid
Kristiania Nationalteater. Af svenska
violinsolister bland hans elever som tillhöra
vårt hofkapell finna vi Chr. Sandqvist,
E. Sundqvist och konsertm. Karl Åberg.
Utom de af oss förut nämnda Tor Aulin,
Anna Lang-Wolseley, Jul. Ruthström
och hans dotter Sigrid, kunna
ytterligare påpekas Karl Kihlman (Amerika),

Karl Johannesen (England), Sven
Kjell-ström (Paris), Axel Runnqvist, Hugo
Alfvéo, Richard Ohlsson, Gustaf
Molander, Hilma Munthe, Israel Häger*
strand.

Särskildt må nämnas, att prof.
Lindberg har äran att bland sina elever
räkna prins Vilhelm, hertig af
Södermanland, som från okt. 1899 till och
med våren 1904 tagit undervisning af
honom i violinspel.

V

Systrarna Svärdström.

Valborg, Olga, Sigrid, Astrid.

Sångkvartett.

Ovanligt att se och höra! Fyra
intagande, genommusikaliska,
vackeitröst-begåfvade systiar tillsammans bildande
en sångkvartett, som både här och
utomlands vunnit bifall under senaste
tiden. Att här i Stockholm biljetterna
till båda deras konserter snart blefvo
slutsålda är naturligt, då man vet huru
stor framgång den äldsta af systrarna,
Valborg, haft på konserter och vår
opera här alltifrån hennes första
framträdande för offentligheten för sju år
sedan. Af systrarna är hon äldst, i ålder
komma efter benne Olga, Sigrid och
Astrid, den yngsta och efter flera
omdömen bäst rö8tbegåfvad.
Syskonkvartetten bar i slutet af förra och början
af detta året låtit höra sig utomlands
på flera ställen. Så i Bremen,
Budapest, Berlin etc. I förstnämnda stad
gaf den tre konserter. I en
platstidning yttrades då om kvartetten. »Af
de tre systrarne — Valborg har ju
redan ett stort namn som konsert- och
operasångerska — är den blonda
Astrid andeligen som tekniskt mest
utvecklad, medan de båda andra, Olga
och Sigrid med sina kärnfriska
mezzosopranröster och medfödt omisskänligt
musiksinne först linfva att fylla luckan
mellan natur och konst. Det är
dik-tar-målaren Arthur Fitger, som här
införde den förtjusande systerkvartetten,
med solo- och ensemblesånger, på en
privatkonsert i stor stil.» Af
kvartettens program finner kritikern de
svenska sångerna mest originella.

* * *

Valborg Svärdström-Werbeck.

Då denna vår omtyckta operasångerska
nu börjar en månads gästspel här i
förut af henne gifna roller, så må
särskildt erinras om hennes hittills
varande konstnärliga verksamhet, samt
meddelas hvad vi ha oss bekant om
henne från senaste tid.

Född i Gefle d. 22 dec. 1879 fick
Valborg Svärdström, sedan hennes far
slagit sig ned såsom handlande på
Djursholm, tillfälle att studera musik
vid Stockholms konservatorium, der hon

hade fröken Ellen Bergman till
lärarinna i sång och sedan var elev af
fru Vendela Sörensen i konservatoriets
operaskola. För fröken Signe Hebbe
och fru Winterhjelm utbildade hon sig
vidare i sång, plastik och deklamation.
D. 27 dec. 1900 gjorde hon sin första
operadebut, stm Mignon, med stor
framgång; ej mindre väl lyckades hon
sedan, mars 1901, som Susanna i
»Figaros bröllop». Den tredje, mj’cket
fordrande debutrollen var Lakmé. Hon
blef nu eDgagerad och gjorde sig allt
mer och mer till publikens stora
favorit i åtskilliga roller. Så utförde hon
1902: Joluntha — en förtjusande
prestation — Papagena, Gerinnt i
»Val-borgsmessa», Anna i »Friskytten»,Zelida
i »Konung för en dag*, Herdegossen i
»Tannbäuser», /ert i na i »Don Juan»,
Lisbeth i Mendelssohns sångspel
»Hemkomsten», samt Margareta i »Faust»;
år 1903 af nya roller Julia i »Romeo
och Julia», Margareta i »Mefistofeles»,
Eurydike i »Orfeus», Jeminy i
»Wilhelm Teil», och Anna i
»Vermländin-gama». 1904 såg man henne endast
i en ny roll, nämligen Prinsessan i
»Vikingablod», hvilken roll hon här
kreerade i mars månad. Hon hade
nämligen hösten förut erhållit Jenny
Lind-stipendiet för treårigt musikstudium i
utlandet och begaf sig våren därpå
från hemlandet. Från Rom förspordes
under sommaren att hon der med sin
sång gjort stor lycka i Skandinaviska
föreningen och musikaliska kretsar. Hon
gjorde sig sedan bekant i Tyskland,
medverkade vid en Münchener Orke
stervereins konsert, då hon prisas för
»sin underbara organ, utmärkt skolade
röst och själfullt föredrag». Hemrest
till julen uppträdde hon jan.—april
1905 på operan som gäst och sjöng
Mignon, Margareta i »Faust», Julia,
Elsa och Jolantha. I början af 1906
gjorde hon tillsammans med hrr Aulin
och Stenbammar en konsertturné i
Norrland men reste den 16 jan. åter ut
till Tyskland, fortfarande som Jenny
Linds-stipendiet.

Strax derefter uppträdde hon på två
konserter i Hamburg och medverkade
i slutet af januari på en af hrr Aulin
och Stenhammar gifven konsert i
Köpenhamn. I början af april
förspordes här att vår diva i Hamburg ingått
förlofning med hr Louis M. J.
Werbeck, föreståndare för »Das
Brockenhaus», skald och musiker
eamtimpres-sarie för hennes Nord-Tyska turné. I
maj skedde brölloppet, hvarefter hon
med sin man företog en weddingtrip
till Italien. Båda besökte i juli månad
samma år hennes föräldrars hem i
Norrköping, dit de kort förut flyttat. Under
hösten och början af detta år har fru
Svärdström-Werbeck uppträdt dels med
sina systrar dels som gästande
operasångerska och konsertsångerska i
Tyskland, Böhmen och Ungern etc, öfverallt
mycket firad. Så sjöng hon i Bremen
Mignon och Margareta i »Faust»,
hvilken rol hon i slutet af december ut-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1907/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free