- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 30 (1910) /
17

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:r 3. 5 Februari 1910 - Wassili Safonoff (med porträtt)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktor och utgifvare:

N:r 3. frans j. huss.

Telefon: Brunkeberg 14 97.

NORDISKT MUSIKBLAD

Stockholm den 5 Februari 1910.

txpedition: Kammakaregatan 6. 0

Pris: Helår 5 kr. Losnummer 25 öre. 30 Arg

Annonspris 20 öre pr petitrad.

Wassili Safonoff.

Vår hufvudstad får i dessa dagar ett
märkligt, besök, då den världsberömde
ryske orkesterdirigenten »excellensen»
Wassili Safonoff för första gången
gästar oss, dirigerande en symfonikonsert
på operan. För åtta år sedan hade
vi en liknande gäst därstädes i Hans
Richter, den berömde BajTreuth- och
Manchester-dirigenten, som i april 1902
ledde två operakonserter. Andra så
dana vidtberömda resedii igenter äro
Mahler, Weiugartner, Rich. Strauss,
men icke mindre ansedd är såsom
sådan Safonoff, ehuru han icke såsom
de tre sistnämnda bar att framföra
betydande egna kompositioner.

En tysk musiktidning lämnar oss
meddelanden om den ryska
dirigentmästaren, hvilken vi här vilja återgifva.

Safonoff är utan tvifvel en af de
mest intressanta och fängslande
företeelserna på konsertpodiet; han är allt-

igenom musikalisk, fråu hufvudet till
fotabjället förkroppsligad musik.
Safo-noffs rykte som orkesterledare har dock
på jämförelsevis kort tid utom
Ryssland blifvit vidare spridt. Mer än i
Tyskland har hans storhet såsom sådan
vunnit erkännande i Wien, London och
Amerika. Om en och annan funnit
Safonoff vara specialist i framförande
af rysk musik, så finna åter andra en
sådan inskränkning i hans förmåga
oberättigad. Så yttrar om honom den
of van närande meddelaren: »Jag anser
honom efter Biilow vara den störste
Beethoven-tolkaren i nutiden.
Visserligen nekar jag icke att Tschaikowskys
sjette symfoni, den »pathetiska», som
jag flere gånger hört Safonoff dirigera,
efterlämnat hos mig ett snart sagdt
öf-verväldigande intryck, men icke mindre
outplånligt var hans återgifvande af
Beethovens D-dur-svmfoni. Detta i
Haydn och Mozart så starkt rotfästade
verk förde Safonoff fram fullkomligt
fritt utan all schablonmässig tradition.

Han är icke blott en snillrik tolkare
utau äfven en kännande musiker.»

Det är en sann njutning att följa
j Safonoff från tema till tema, från takt
I till takt. Allt är så plastiskt, så
öf-vertvgande utarbetadt, att man, när
han dirigerar ett stycke, ej lätt kan
tänka sig ett annat föredragssätt och
fullkomligt måste instämma i hans
uppfattning.

Safonoff är äfven märklig däri att
han vid utöfningen af sin verksamhet
icke begagnat sig af taktpinne. Vid
början af en symfoni-orkesterrepetitiou
i Moskva märkte han att han hemma
hos sig glömt den taktpinne han
brukade begagna, och medan han väntade
på budet, som skulle hämta den,
anförde han med blotta händerna, och
se — det gick också för sig. Han
brydde sig sedan ej vidare om någon
taktpinne och fann att han ändå och
mera hade orkestern i sin makt genom
att densamma tviugadas till en ännu
större uppmärksamhet, som rent af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:00:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1910/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free