- Project Runeberg -  Svenska Parnassen : ett urval ur Sveriges klassiska literatur / Band 3. Gustavianska tiden. 1 /
3

(1889-1891) [MARC] With: Ernst Meyer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf III.

en period inom vår literatur, som blifvit uppkallad efter
Gustaf III, bär detta namn ej blott emedan
konungen såsom den förste mecenaten i sitt rike med sitt
verksamma beskydd uppmuntrade vitterhetens idkare; han
var äfven sjelf en af tidens förnämste talare och författare.
Det är i första rummet på dramatikens område vi hafva
att söka resultaten af hans literära verksamhet. Hans håg
låg redan från barndomen åt teatern. »Att kostymera sig,
deklamera och agera var redan då», enligt Geijers utsago,
shans skönaste lek», och man bevarar ännu från denna tid
några små teaterpjeser, som han författat. Efter sitt anträde
till regeringen es:nade han alla sina lediga stunder åt denna

O O o o

sin älsklingskon st, och äfven under kritiska tider, da högre
fosterländska intressen togo hans krafter i anspråk,
sysselsatte honom utkast till nya skådespel och planer till
för-värfvandet af nya krafter för scenen. Det är då helt
naturligt, att den svenska teatern, som under frihetstiden af
brist på uppmuntran från hofvets och allmänhetens sida ej
nått någon högre grad af utveckling, med Gustaf III tager
ett stort steg framåt. Talrika sällskapsspektakel vid hofvet
och i enskilda hem upplifvade och vidmakthöllo intresset
för teatraliska öfningar, och den 1773 upprättade svenska
teatern, stäld i nära förbindelse med den kort förut stiftade
musikaliska akademien, samt ännu mera den 1782 invigda
kungliga stora teatern (operan) blef en stadigvarande
tillflyktsort för den sceniska och musikaliska konsten och en
plantskola för dess adepter.

Såsom dramatisk författare skattas Gustaf III högt.
Grundligare än någon af sina föregångare inom denna
diktart var han förtrogen med scenens fordringar och ägde en
djup inblick i den dramatiska tekniken. Hans pjeser äro
derför i hög grad spelbara, karaktersteckningen utmärker sig
för lif och friskhet, och handlingen utvecklar sig raskt och
konseqvent. Till planen och dess genomförande inskränker

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:05:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svparnasse/3/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free