- Project Runeberg -  Svenska Parnassen : ett urval ur Sveriges klassiska literatur / Band 3. Gustavianska tiden. 1 /
460

(1889-1891) [MARC] With: Ernst Meyer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skrifver en numera sällsynt och föga känd bok, hvaruti
han visar de misstag, som i hans fädernesland begingos i
hushållning och finansärenden. Han förföljes, men väcker
uppmärksamhet. Flere snillen svsselsätta sig med dessa ämnen.
Flere regenter verkställa hvad dessa snillen tänkt och skrifvit.
Frankrike tillåter en fri span målshand el, minskar
förpaktar-nes oskäliga vinst, får ändtligen en Turgot och en Nec-ker.
Fénélon visar åkerbrukets värde och fredens nytta.
Regen-terna hedra snart plogen och uppmuntra plöjaren. 1 det
samma land, der författaren af Télémaque blef förvist från
hofvet, kommer icke mera än tjugu år derefter en minister,
som grundar hela Frankrikes politik på nödvändigheten att
behålla hvad det ägde, att stämma en eröfringslystnad,
som måst vidkännas gränser. Afsteg från dessa grunder

~ O e?

infalla, men tid efter annan återtagas de, och deras öfver-

v i g t tyckes blifva märklig*).

Men vi få ej föreställa oss, att politiska sanningar alltid
skola instämma med de rådandes böjelser eller intresse; att
de icke skola möta hinder af passioner och egna nyttan.
Jag har tills nu uppskjutit att tala om det stöd, passionerna
lemna fördomar och villfarelser, dels för att sammanbinda
tillämpningen med betraktelserna, dels emedan det
egentligen är i det borgerliga samhället, som passionerna visa
sin verkan, och att de politiska sanningar näst religionens
sanningar, hvarom nu icke egentligen är fråga, äro de, som
kunna vänta det mesta motstånd. De häftiga sinnesrörelser,
hvilkas välde i ögonblicket är starkt, men sällan långvarigt,
kunna icke betydligen förhindra sanningens framsteg. Det rätta
motståndet kommer af de stadigare passioner, som egentligen af
oss kallas passioner, och framför allt från egna nyttan eller
egna intresset. Dessa äro redan uppgifna såsom hufvudsakliga
källor till villfarelse. Jag tror likväl icke, att deras förmåga
att bibehålla villfarelsen är lika stor som att den tillskapa.
Det motstånd, hvarom nu talas, är af tvenne slag. Det
första är den förvillelse, passionerna och egna nyttan
åstadkomma i förståndet; men dervid är nödigt att skilja emellan

som den redan genom krigsbruket är till lands. Man bör hoppas,
att så menskliga och rättmätiga anspråk någon dag godkännas.

*) Detta skrefs 1789. Grefve Vergennes hyste samma tankar
om Frankrikes sannskyldiga intresse som kardinalen Fleury. Att
öfvertygelsen om onyttigheten af eröfringar var hos de upplyste i
Frankrike rådande, syntes tydligen vid den forsta national-assenibléen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:05:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svparnasse/3/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free