- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugufemte årgången. 1938 /
704

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 10 - Kyrkomötet 1938. Av Torsten Ysander - Kvinnligt prästämbete

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Torsten Ysander

vore fullt ren, därest allting hängdes upp på fullständig
prästutbildning, då likväl den ifrågasatta tjänsten icke skulle omfatta
väsentligt annat än som redan nu utfördes av de frivilliga
kvinnliga krafterna. Många av de mest förtjänstfulla bland dessa hade
fullgod och likvärdig utbildning med den prästerliga — i
pedagogiskt avseende bättre än denna —- men ingalunda en
utbildning som av någon part kunde fattas som ett första steg mot
kvinnligt prästämbete.

I kyrkomötets debatt, som, på något undantag när, låg på ett
högt och principiellt plan, representerades en mångfald skiftande
ståndpunkter. Hade mötet haft att taga ställning till frågan om
införande av kvinnligt prästämbete torde ett avslag icke kunnat
undvikas. Till ett så radikalt steg på oprövad väg kände man sig
icke mogen. Skuggan av detta problem låg hela tiden över
förhandlingarna. I huvudsak framfördes trenne olika synpunkter.

Låt oss kalla de första principvägrarna. De hade det relativt
lätt, om det också krävdes visst mod att förfäkta sin
konservatism mitt i ali den intelligenta modernismen. De togo sin
utgångspunkt i den av Gud givna ordningen och i det
nytestament-liga exemplet. leke utan slagkraft var riksdagsman Olssons
biblicis-tiska argument, att Herren i evangeliet visat sig med mycken
djärvhet och självständighet hävda allas människovärde och på trots
mot sin samtids uppfattning även hävdat kvinnans personliga
rätt och höghet. Likväl har Herren icke anförtrott henne det
direkta apostlaämbetet. Vilja vi vara bärare av den fortsatta
nytestamentliga traditionen kunna vi alltså icke slå in på den
ifrågasatta vägen. Uttalandet fick stå oemotsagt, sedan talaren
fått en troligen högst oväntad hjälp av exegeten professor
Frid-richsen, som lakoniskt bekräftade, att 30 års forskning för honom
givit samma resultat. Om professor F. därmed menade, att allt,
som icke hänt i nya testamentet, icke heller i en äktkristen
församling får hända i våra dagar, förteg han. Det är icke
osannolikt, att han både åsyftade och avnjöt auditoriets förvirring. •—
Medan Västsverige framför allt förankrade sitt motstånd mot
kvinnligt prästadöme i den bibliska ståndpunkten, hävdades från
sydsvenskt högkyrkohåll den kyrkohistoriska traditionen
beträffande sakramentsförvaltningen.

Den motsatta synpunktens representanter kunna vi för
korthetens skull kalla principbejakarna. De voro motionens och
utskottets ivriga försvarare. De hyste ingen oro för en utveckling

■704

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:28:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1938/0710.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free