- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Trettonde årgången. 1871 /
10(11)

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11

heller skall det kunna förnekas att frihetens evangelium i
längden haft denna verkan på Sveriges qvinnor. Men verkningar
af denna djupgående art träda blott långsamt i dagen och
fördröjdes dessutom här länge genom bristande läskunnighet.

För öfrigt torde väl kyrkan sjelf till en del hafva vållat
detta aftagande i kristlig individualitet ibland qvinnorna, då hou
bortvisade dem från all kyrklig verksamhet och betog dem
all direkt andel i hennes utvecklingsarbete.

Hednaqvinnan deltog med mannen i tempeltjensten. Inför
de gamle asagudarne var således intet anseende till personen.
Den katolska kyrkan tog genom klostren qvinnans religiösa
verksamhetsbegär omedelbart i anspråk och gaf sålunda utrymme
för hennes olika begåfning som lärarinna, som fattigvårdare,
som läkare, som forskare och skriftställare. Ja, hon förhindrade
henne icke ens att, likt Birgitta, uppträda som botpredikant inför
kyrkans eget sjuka samvete.

Reformationen afskar på en gång hela denna
mångar-artade verksamhet och hänvisade qvinnan uteslutande på hemmet.
Verksamheten här var och blir nu visserligen alltid af djupaste
betydelse, äfven för kyrkan och samhället. Men det medelbara
i dess yttringar förleder lätt till ett förmedlande af åsigter och
grundsatser, som slutligen öfvergår till opersonlighet, då
husmodern förlorar sig sjelf och uppgår i familjen, en olycka
lika stor för denna, som för henne sjelf. Denna missriktning
blir farligare och mer öfverhandtagande ju mera exklusivt
hemlifvet blir, ju mera familjen isolerar sig från andra lifsformer
och intressen än sina egna. Der hvarest döttrarna uppfostras
med det enda målet för ögonen att i sin ordning bilda en familj
och uppgå i den, der tänker man föga på att utveckla deras
individualitet, eller rättare, det vore ett barbari att kalla en
sådan till lif, blott för att sedan låta den förintas. De negativa,
opersonliga egenskaperna odlas under sådana förhållanden
företrädesvis, såsom bäst lämpade för den unga qvinnans framtida
lugn. Betecknande i detta afseende är en liten bok, utgifven år

1591 under titel: Een sköön och liärligh .hingfru Speghel–

Item någlira nyttiglie Fråghestycker, them tienlighe, som sigh til
Ech teskap gi]fva ville, m. m.

Boken är visserligen ej helt och hållet original, utan
försvenskad från tyskan, men dock, såsom titeln lyder,
"mången-städs förbättrat" och, efter allt hvad man kan se, lämpad efter
svensk sed och lag. Såsom derjemte utgörande förstlingen af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:59:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1871/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free