- Project Runeberg -  Tiden / Elfte årgången. 1919 /
33

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 1, 1919 - Hedén, Erik: Opartisk religionsundervisning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ERIK HEDÉN: OPARTISK RELIGIONSUNDERVISNING. 33

Jesus menat det så, kunna vi icke här
följa honom.

Eljes äro ju Matteusorden i stort
sett oöverträffliga. Kan man finna
något mer lovvärt än saktmod’,
hunger och törst efter rättfärdighet,
barmhärtighet, renhjärtenhet,
frid-stiftande och mod att lida förföljelse
för rättvisans skull? Ja även till en
nyttig bedrövelse lär nog ej skäl
saknas i något mänskligt samhälle, allra
minst i det nuvarande.

I övrigt finns det särskilt i Lukas’
evangelium en hel rad utsagor och
berättelser som utmärkt lämpa sig
för den etiska
barndomsundervisnin-.gen. Exempelvis: berättelsen om den
barmhärtige samariten; episoden
med Marta och Maria; maningen att
bespisa de fattige XIV 12 f.; scenen
med fariséen och publikanen; samt
framför allt språket VI 31: »Såsom I
viljen att människorna skola göra
eder, så gören I ock dem». Även
liknelsen om den förlorade sonen torde
böra medtagas såsom en maning till
barmhärtighet och förlåtelse, ehuru
den uppenbart har en
allegoriskt-religiös undermening (den syftar på
Guds förlåtelse av de syndiga
människorna). Ur Markus7 evangelium,
vilket såsom varande det äldsta bör
så vitt möjligt anlitas, kan
exempelvis tagas ordet om änkans skärv
(XII 41—44) och scenen med den
rike ynglingen, som ålägges att sälja
allt vad han äger och giva det åt de
fattiga.

Dessutom böra ju ock barnen få
en inblick i Jesus’ eget sätt att
efterleva sin lära. De böra få läsa om
de högsta stunderna av hans liv, sär-

Tiden n:r 1, 1919.

skilt om dess krön, döden på korset.
Även skildringen därav bör tagas ur
Markus som har minst av
legend-artade, övernaturliga inlägg. Allt om
uppståndelsen och himmelsfärden
utelämnas naturligtvis. Över huvud
gäller som reglel att alla de
övernaturliga elementen borttagas från
skilddngarne ur Jesu liv och alla
de religiösa uttrycken från de etiska
berättelserna och utsagorna, så vitt
detta låter sig göra utan att
sammanhanget brytes. Likaså borttagas de
anspelningar på lön, himmelsk eller
jordisk, varmed Jesus enligt våra
evangelier ständigt uppmuntrade sina
lärjungars vacklande dygd. Däremot
får intet ord och ingen händelse
citeras så att den erhåller annan
mening än i texten och inga etiska
lärdomar få nyfabriceras genom att
textorden ändras, ej heller två eller flera
utsagor eller versioner sammanslås
till en. För att barnen må rätt förstå
det religiösa uttryckssätt Jesus
ständigt använde, bör i läroboken givas
en kortfattad och ärlig översikt av
Jesu egen religion sådan den
framställes i de tre första evangelierna,
och av vad de troende kristna anse
eller ansett honom vara: en ofelbar
förkunnare, en undergörare och en
Guds son som uppstått från de döda.
Men det bör uttryckligt framhävas
att allt detta blott är en mänsklig tro
som barnen för sin del icke äro
skyldiga att omfatta.

Den etiska undervisningen måste
dock, för att avböja den alltid
hotande faran för dogmatism, redan på
detta stadium omfatta mer än Jesus’
liv och förkunnelse. Framför allt bör

:>>

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1919/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free