- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
475

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Correggio. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Guld er uforlignelig. For saa vidt som man overhovedet kan
tale om Karakteristik i dem, er det, som vi senere skulle udvikle,
netop derpaa, at ethvert Træk i Karakteristiken gaar ud.
Hvorledes man nu derefter vil dømme ham, det maa komme an paa,
hvilken Æstetik man medbringer, hvad man kræver af Kunsten.
For dem, der betragte det som Kunstens Formaal at vække
Følelse af Lyst, vil han være uovergaaelig, medens de, som elske
solidere og varigere, om end køligere Indtryk, ville betragte hans
Kunst som en mislig Forretning og hellere henvende sig til andre.

I Følge vor Plan betragte vi ham under et énsidigt
Synspunkt, kun med Hensyn til hans Fremstilling af Mennesket,
hvilket ogsaa for enhver menneskeskildrende Kunstner er det
væsentligste Punkt og det som skarpest betegner hans Karakter. Deri
har han ogsaa et uhyre Ansvar for den paafølgende Kunst,
efter-haanden over hele Europa, især indtil den franske Revolution. I
dens brede borgerlige Realisme mærker man ham ikke synderlig,
men des mere i alt hvad der vilde højt til Vejrs i Hofliv eller i
kirkeligt Liv. Han er den, som har givet det første Eksempel
paa den umaadelige Værdiforringelse af det menneskelige, som
især gør det 18de Aarhundredes franske Kunst saa smaastilet og
flad: dens Signatur er netop ogsaa, at alt skulde være aktuelt og
intet i Reserve.

Men vi skylde blot med et Ord at minde om, hvor
ubetinget beundringsværdig han er i hvert eneste af sine Værker i
den maleriske-Gennemførelse af det, som nu en Gang var hans
Program. Han maa til Trods for Titian og Rembrandt nævnes
som Verdens største Kolorist og Farvetekniker. Han har desuden
malet i det mindste 3 Landskabsbag^runde, som Verdens største
Landskabsmalere maatte misunde ham (paa »Leda« i Berlin, »Noli
me tangere« i Madrid og Vandfarvebilledet af »Lasten og Furierne«
i Louvre).

(Sluttes).

32*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free