- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
573

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Dr. phil. Georg Brandes: Aladdin. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lende Menneskeskæbner paa en Trefod; men man studser ved
Forestillingen om at finde Sandsigerinder flokkevis og over at se
dem gøre Tjæneste ved Balletten.

Ordet er noget ukritisk optaget fra Kilden, som har:

»Men hun vidste ikke, at bemældte Fruentimmer, som
opførte Musiken, var nogle visse Sandsigerinder, hvilke Geisten som
en Slave af Lampen med Flid havde udsøgt.«

Et af de Steder i Aladdin, der gør særligt Indtryk ved
Kolorit og Fantasi, er det Sted, hvor Bødlen udspænder den
slimetrøde Hud, der er »farvet af det rygende Blod«. Allerede
Kilden har imidlertid Ordene »en Hud, som var farvet af en
utallig Mængde Misdæderes Blod.«

Det er da langt lettere at angive, hvilke Træk der skyldes
Oehlenschläger, end at opregne dem, han har optaget. Og
selvfølgelig har det Tildigtede en stor psykologisk Interesse.

I den første Halvdel af Aladdin, den, der ender med
Brylluppet mellem Helten og Gulnare, er følgende væsentlige
Smaa-træk tildigtede eller omdigtede:

Aladdin fortæller, hvorledes han har taget Maal af de unge
Piger. Det illustrerer hans ungdommelige Naturs fuldblodige
Sanselighed og Livslyst.

Han betragter sin Faders Begravelse som et andet
Skuespil. Det viser hans dovne og ligeglade Naturs Sorgløshed. Han
er den letsindige Sangviniker, helt sangvinsk, helt letsindig, uden
Sentimentalitet.

Følgende Enkelthed har lidt mere at betyde: I Tusend
og én Nat er Aladdin simpelthen Søn af Skrædderen Mustafa.
Oehlenschläger har forandret dette: Aladdin er hos ham en uægte
Søn, som Morgiane i Ægteskabet har faaet med Emiren Al Mamon.
Ganske heldig er Opfindelsen ikke, for saa vidt den dels ikke
stemmer synderligt med Morgianes Karakter, som den hos
Oehlenschläger udfoldes, dels gør Nureddins Idé, at udgive sig for
Mu-stafas Broder — hvilken Oehlenschläger har optaget fra Æventyret
— noget tvivlsom. Ti det er lige efter at Nureddin har hørt
Aladdin udtale Formodningen om sin uregelmæssige Afstamning,
at han nærmer sig denne som den legitime Onkel.

Denne Ændring i Stoffet er romantisk. Den er for det
første et Udslag af Oehlenschlägers ungdommelige Skælmeri, som
det morer at lade Helten være et Elskovsbarn. Dernæst er den
et Forsøg paa Forklaring af, hvorledes det gaar til at et Skrædder-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0583.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free