- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
131

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Emil Hannover: „Zwinger“ i Dresden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

havde August III til Hensigt at opføre et Slot påa dette Sted
efter en simplere Plan end Pöppelmanns (man har endnu
Longuelunes Plan fra 1736), men ogsaa dette blev opgivet.
Først ved Sempers Sammenbygning af sin Galleribygning (1846—55)
med »Z winger t erholdt denne den i over hundrede Aar savnede
Afslutning.

Dens tre fuldendte Sider giver et Indtryk af den Musik,
der skulde strømme gennem den færdige Bygning. >En festlig
Polonaise af Arkader forvandler sig lidt efter lidt i Pavillonerne
til en rivende bakantisk Vals* (Justi). Og dog er der Harmoni
overalt. Hvad enten Arkitekturen larmer i det vildeste Forte,
eller ligesom aander træt i det fineste Piano, er der én
Grundakkord, hvori det hele hviler, én Grundstemning, der bærer alt;
det er én Melodi. Den hele Række af Bygninger er som en
jordkrybende Plante, der kaster sine Ranker ud til Rodfæstning
og ny Trivsel. En Efeu omsat i monumentale Led. Lette som
Plantestængler drager Arkaderne sig ud fra Pavillonerne, der med
en Moseplantes Saftighed synes at skyde op af Jorden. Snart
rytmisk-elegant, snart nølende-tung, snart rasende-vild, — det
er Rumudfoldningens Karakter.

Hovedportalen paa Sydsiden, paa hvilken en Bro i tidligere
Tider førte over den nu udtørrede »Zwingerc-Kanal, er en kuplet,
to Etages Bygning. Utvivlsomt er i Modsætning til Hettners
Antagelse Sydsiden bygget før Pavillonerne. Ti det er, som
havde Bygmesteren i Hovedportalen endnu ikke ret vovet at give
sit Geni de løse Tøjler; den er af en alvorligere plastisk, noget
tilbageholden og formel Karakter, navnlig i Sammenligning med
den vestlige Pavillon. Pöppelmann har i Portalens Opbygning
muligvis tilstræbt en Efterligning af en uhyre Krone. Paa Siden
af Indgangen er de fire Aarstider fremstillede i fire Nicher. Det
er naturalistisk udførte Figurer, noget konventionelle i Opfindelsen,
meget omhyggelig modellerede, med godt Humør, med livlige
Bevægelser, smukt udfyldende Nicherne, hvis Hvælv naturligvis er
dannet i Barokkens typiske Muslingeform. De flankeres mod
Indgangen af et Par Søjler, der paa rige Kapitæler og Arkitraver
bærer Stykker af en gennembrudt Gavlbue, der til alle æstetiserende
Kunstforfatteres Forargelse vender Spidsen indad og aabner sig
bort fra Indgangen. Der er derover ingen Grund til Forargelse,
men snarere til Beundring. Ti Bygmesteren har utvivlsomt indset,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free