- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
498

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Herman Bang: Adelaide Ristori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

498

Adelaide Ristori.

hed. Hun har anspændt hele sit Geni, der var Redskab til at
prædike de guddommelige Straffedommes Vælde, og hendes
idealistiske Kunst har bemægtiget sig alle Realismens yderste Midler
for at male den fulde Vægt af Himlens Tugt.

Ristori føier en Fanatikers Glæde ved at se Lady Macbeth
knækket under denne Tugt. »Denne Kvinde,« siger hun, »denne
Kolos af fysisk og moralsk Kraft, som med ét Ord kunde skabe
saadanne Forbrydelser — se nu, hvad hun er blevet: fortæret er
hun, kun en Skygge af sig selv«____

Selv denne »Kolos« er søndret. Og over de store staar
den største. Ristori har gjort Lady Macbeth stor, kun for at
vise, at Hævneren er større:

Søvngængerscenen er Samvittighedskvalerne i Kød og Blod.
* *

*



Men »Elisabeth« — Dramaet om Maria Stuarts Morderske
— er dog i denne Kunst Straffens Levendegørelse.

»Jeg paatog mig,« skriver Ristori, »ikke uden Tøven
Udførelsen af Elisabeth. Uagtet hendes Egenskaber som Suveræn
og politisk Personlighed gjorde hende berømt i hele Verden,
gjorde hendes vel kendte Grusomheder, hendes Hykleri, hendes
uforsonlige Had hende dog til en Skikkelse, jeg hadede, og som
var min Natur yderlig antipatisk«____

Ristori beslutter sig alligevel til at spille Rollen. Ti i
denne Rolle, som er en Beretning om Straffen, kan hun hævne
Maria.

I den Form, hvori vi kender det, er Dramaet sikkert blevet
til lige under Ristoris Øjne.

Vi genfinder hende i de grelle Modsætninger, der sætter
Begyndelsens Glans saa skærende haardt mod al den senere
Elendighed. Det er Ristoris Hævn, som vil tage Øjemaal af
Faldets Dybde, og just derfor viser hun os den Elisabeth, som i anden
Akt modtager Deak. Italienerinden har i de første Akter slet
ikke kunnet faa sin Elisabeth stor nok, mægtig nok i kongelig
Vælde — for siden med desto dybere Triumf at kunne føie sin
Hævn og sætte sin Fod paa den uretfærdiges Nakke.

Vi skal vide, hvem Elisabeth var, for at forstaa, hvorledes
hun bliver straffet ved at blive den, hun blev — ved at dø saa
elendigt og berøvet alt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0530.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free