- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
509

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Templets Grundpiller, og hele den Bygning, som Kunsthistorikerne
med Flid og Møje har opført, ramler sammen. Hvorledes kan det
være muligt, at Billeder af Rembrandt af højt ulige Værd bør
henføres til de samme Perioder af hans Liv, spørger Lautner.
Det bekendte Billede i Haag af Simeon i Templet er et smukkere
Billede end Fremstillingerne af Gravlæggelsen og Opstandelsen i
Munchen, naar der skal være Tale om en Udvikling, maa det
Tære malt senere end disse. For mine Øjne er Gravlæggelsen et
skønnere og betydeligere Værk end Simeon, men selv om det ikke
Tar det, vilde det virkelig ingenlunde bevise, at det var malt før
Simeon. Betragter man en hvilken som helst ny eller gammel Kunst-
ners samlede Virksomhed, vil man hurtigt indse, at den af Lautner
foreslaaede Simplificering af Kunsthistorien ved at angive Billed-
ernes historiske Rækkefølge efter deres stigende Værdi, aldeles ikke
holder Stik.

Naar Lautners Angreb særlig gælde Bode, saa har denne
udmærket dygtige Kunsthistoriker fortjænt en saadan Ære. Bodes
Studier over Rembrandt er den grundigste Redegørelse for den
store Kunstners Udvikling, som den kunsthistoriske Literatur
ejer; et beundringsværdigt Arbejde, hvis eminente Betydning kun
ret kan føles af den, der driver specielle Undersøgelser paa det
samme Felt. Den fortjæner større Tiltro end noget andet hidtil
udkommet Værk om Rembrandts Malerkunst, men den bør selv-
følgeligt ikke betragtes som lige saa fejlfri og absolut paalidelig i
alle Enkeltheder som den lille Tabel. Slige Bøger ejer den kunst-
historiske Literatur slet ikke. Enhver, der har beskæftiget sig
nøjere med Rembrandts Kunst, vil paa mange enkelte Punkter
have andre Anskuelser end Bodes. Ingen nok saa snild Sand-
synlighedsberegning formaar ganske at erstatte et manglende Aarstal
paa et Billede, og det kan ofte være ganske overordentlig vanske-
ligt at afgøre, hvorvidt et Billede er malt af Rembrandt selv eller
af en af hans Elever. Hvis Lautner havde været mere fortrolig
med sit Æmne, vilde det have været ham let at paapege flere
Forglemmelser og Unøjagtigheder i Bodes Fortegnelse over Rem-
brandts Billeder; de er absolut uundgaaelige i et Arbejde af denne
Natur. Hvor lidet Lautner har underkastet Bodes Bestemmelser
en kritisk Revision, fremgaar bl. a. af den Maade, paa hvilken
han under sine Forsøg paa at kuldkaste den paa sikre Dateringer
støttede Opfattelse af Rembrandts Udvikling, fører et Billede i Prag,
der kaldes Vertumnus og Pomona, tappert i Marken. Bode nævner,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0519.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free