- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
512

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Billede, aldrig paa den Maade kunde blive omstridt*. Tror Lautner
virkelig, at Kunstnerne bedømmer et samtidigt Billede nogenlunde
ens, maa han være en sjældent naiv Mand.

Det er dog som sagt vanskeligt at tro paa denne Naivitet
Naar efter hans Opfattelse disse gamle Udsagn om Rembrandts
Skyttebillede bestemt beviser, at dette maa have været et fra
»Nattevagten* ganske forskelligt Billede, burde han — med Glæde
— have anført dem in extenso; Læserne vilde da selv være i Stand
til at bedømme, om hans Opfattelse var rimelig og rigtig. Hvorfor
gør han ikke dette? Lad os se, hvad de vidner, deres Tale er
ikke til at misforstaa.

Samuel van Hoogstraaten (f. 1627, d. 1678) blev Elev
af Rembrandt omtrent paa samme Tid, da Skyttebilledet var under
Arbejde. Temmelig tarvelig Maler, men stiv Teoretiker, udgav han
en Vejledning i Malerkunst, — Inleyding tot de kooge Schoole der
Sch ilder konst, Rotterdam 1678, — i hvilken Afsnittet om Kompo-
sitionsregler indeholder følgende Linjer (S. 176): »Det er ikke nok,
at en Maler sætter sine Figurer op i Rækker Side om Side, som
man her i Holland altfor ofte kan se i Skyttegildeme. Rembrandt
har i sit Billede i Skyttegildet i Amsterdam iagttaget dette sær-
deles vel, efter manges Følelse i altfor høj Grad, idet han har
gjort mere ud af sin Grupperings Hovedfigur, end af de særskilte
Portræter, som var bestilte hos ham. Alligevel vil dette Værk,
angribeligt som det er, efter min Følelse besejre alle Konkurrenter,
da det er saa malerisk i Opfattelse, saa fortrinligt i Bevægelsernes
Liv og saa kraftfuldt, at alle Billeder i dets Nærhed efter nogles
Anskuelser tager sig ud som Spillekortsblade. Jeg vilde dog nok
ønske, at han havde gjort Billedet lysere*’).

Enhver vil se, at disse Linjer udmærket godt karakteriserer
de Ejendommeligheder og de Fortrin, der adskiller »Nattevagten*
fra alle andre hollandske Skyttebilleder. En Advokat, der har
paataget sig at forsvare den Paastand, at det her omtalte Billede

*) Udtrykket, „zwirich van sprong* (her oversat ved »fortrinligt i Bevægel-
sernes Liv“) forklarer Hoogstraaten senere (S. 190) udførligt: »Det er en
Anbringelse af Eders Figurer, der er omhyggeligt beregnet, men tilsyne-
ladende ganske ligefrem, saa man ikke (som overfor nogle af Skyttebilledeme).
saa at sige tror at kunne slaa Hovederne af dem. I vil ved at tage dette
Punkt i Betragtning, finde et rigt Stof og lære at betragte berømte Værker
med Skønsomhed.‘ (Det er aabenbart en Hentydning til Meningsforskellen
om Rembrandts Billede).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free