- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 10 (1893) /
422

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - G. Brandes: Det ny Testamentes Forhold til det gamle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

422

Det nye Testamentes Forhold til det gamle.

Jesu Mirakler har ofte tydelige Forbilleder i den ældre
israelitiske Literatur. Naar der tillægges Jesus Miraklet med de
fem Brød og de to smaa Fisk, saa gentages og overbydes herved
et Under fra det gamle Testamente. I 2den Kongernes Bog, 4.12,
bespiser Elisa underfuldt 100 Mand med 20 Bygbrød og én Pose
Korn, og hele Miraklets Komposition er forbilledlig for Underet i
det nye Testamente. -Elisa siger: Sæt det for Folket, at de kan
spise. — Tjeneren indvender: Hvorledes skal jeg sætte det for
100 Mand? — Elisa svarer: Saaledes siger Jahve, de skal spise,
og der skal blive tilovers. De spise da og levne efter Herrens Ord.

I Evangeliet bliver de 100 Mand til 5000 og 4000.

Dette er et af de flere Steder, hvor man gennem
Forvanskningen tror at kunne skimte, hvad Jesus virkelig har sagt. Der
er i den bibelske Fortælling tidligere tillagt ham Citatet af femte
Mosebog: Mennesket lever ikke af Brød alene — som Svar paa
Opfordringen til at lade Stenene blive til Brød. Han bespiser
Mængden med sin Aands Brød, og dette Livets Brød, som han
lader uddele gennem Apostle og Disciple, mætter med faa Ord
Tusender og mindskes ikke ved Brugen; Forraadet er uudtømmeligt.
Rimeligt desuden, at i hans Omgivelser det Ord er faldet: Saalænge
vi var i hans Nærhed, har vi hverken sporet Sult eller Tørst.

Sandsynligvis er det da her en Parabel, der er bleven gjort
til mirakuløs og umulig Virkelighed. Ganske som det øjensynligt er
sket med Figentræ-Miraklet. I Evangeliet efter Lukas fortælles det
som Parabel: En havde et Figentræ, der var plantet i hans Vinje,
og han søgte efter Frugt derpaa og fandt ingen. Da sagde han til
Vingartneren: hug det om! o. s. v. I det første Evangelium hænder
dette virkelig: Jesus hungrer, ser et Figentræ, der kun bærer Blade,
ikke Frugt, forbander det uskyldige Træ, og straks visner Figentræet.

Saa nær holder Evangelierne sig til det gamle Testamente,
at vi tydeligt kan se, hvorledes Jesu Lidelse paa Korset i
Enkeltheder er udarbejdet efter det givne Forbillede.

De Ord, der er lagte Jesus i Munden, og hvis Ægthed skulde
synes saa meget utvivlsommere, som de meddeles paa Aramæisk,
Ordene: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig! er de
Ord, der aabner den 22de Salme, og efter den er det hele ordnet:
Fordelingen af Ofrets Klæder og Lodkastningen om dem,
Haans-ordene under Rysten paa Hovedet, Vendingen: Lad Elias frelse
ham! Alt er Citater, mest ordrette, af Salme 22, der da ogsaa
anføres som Profeti.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:40:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1893/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free