- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 12 (1895) /
947

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - November—December - Poul Levin: Ny Skuespil

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ny Skuespil.

947

Men den største Særhed i Stykket turde den mystiske
Fuglefænger være. Han indføres ganske umotiveret for at sige et
Par — ikke videre betagende — Aandrigheder. Og han taler i det
afsnuppede Sprog, vi kender fra Ibsens Rottejomfru. Han kan
vel ikke en Gang sige sig fri for at være lidt i Slægt med hende.

Men alt i alt er „Ved Rigets Port" saa rigt et Arbejde, saa
fuldt af Spænding — hvis man da ved Spænding forstaar noget
andet end Scribeske Intriger — og saa taknemmeligt for
Skuespillerne, at man ikke begriber, hvorfor der slet intet forlyder om
dets Opførelse. De Forkortelser, der maatte finde Sted, var ikke
vanskelige at foretage.

De nordiske Teatre maa sidde inde med mange uopførte
Skuespil, naar de har Raad til at undvære dette. Kun Skade, at
de ruger saa tungt over deres Skatte.

Er Knut Hamsuns Skuespil paa sine Steder for bredt, saa
er den anden Nordmands, Gunnar Heibergs „Det store Lod",
til Gengæld saa meget mere kortfattet. Han søger netop at presse
det største Stof ind i den mindste Form, higer med øjensynlig
Nervøsitet at undgaa alt, hvad der kan undværes, alt det,
Tilskueren selv kan tænke sig til. Derfor mangler hans Skuespil
netop det, Folk vil have. Tag de Skuespil, der har gjort Lykke
her hjemme i de sidste Aar, og man vil se, at de har deres Styrke
deri, at de’ aldrig forbavser, aldrig gaar for hastigt og aldrig —
bringer noget nyt.

Dette forsmaar Gunnar Heiberg. „Balkonen" forskrækkede ved
sin Voldsomhed, „Kunstnere", der lynede af Vittighed og Kunst,
blev slet ikke forstaaet, og „Geerts Have", som rummede megen
Skærsommernats Poesi, forblev ganske upaaagtet. Desværre synes
denne Ilfærdighed, denne Trang til at sige meget i lidt, at udarte
til Manér hos Heiberg. Hans sidste Arbejde lider derunder og
taber i Tydelighed og Virkning. Saa store Fordringer som her
4 har ingen Forfatter Ret til at stille til Publikum.

„Det store Lod" er interessant og stort tænkt. Det er en
politisk Tragedie med Sammenstødet mellem Kapital og Fattigdom
som Baggrund. Sikkert vilde det være en Berigelse for vor
Litteratur, om Digterne atter valgte sig større Emner, men det synes,
som om vor nervøse, hastige Tid hindrer dem i at uddybe
saadanne. Heiberg har ikke naaet det. Hans Hovedpersoner

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:42:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1895/0953.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free