- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 21 (1904) /
453

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ove Jørgensen: Foraarsudstillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

453 Foraarsudstil lingerne



Mange vil ogsaa finde megen Skønhed i Farven, især i de to
Kvindefigurer, men hvorfor lade saa store Flader i Billederne staa
farveløse (eller, hvad der er det samme, monokrome)? Og hvorfor
lade saa mange hæslige Spor af et øjensynlig meget haardt Arbejde
staa? Paa sine Steder griner Lærredets Masker frem, og paa andre
er der tykt udtværede Farveklatter, der — selv paa lang Afstand —
bærer tydelige Spor af Fingre og alle andre Instrumenter end en
Pensel. Naar man maler Figurer, der belyses bagfra, maa man
ganske anderledes kunne lade Lyset opklare alle Partier — et
klassisk Eksempel er Amor paa Tizians Danae i Neapel. Hos Vedel
er Mandsfiguren ud over Ansigtet hyllet i ægyptisk Mørke, og den
Skygge, der falder over Kvindefigurens Hals, er ikke blot alt andet
end gennemsigtig, men decideret skiden. Man har Fornemmelsen
af, at Vedel skulde kopiere gammel Kunst, hvis Farvefriskhed endnu
ikke er druknet i Fernis, Tizians Hertugportrætter f. Eks. eller
Ver-meers Bordelscene i Dresden; han har Personlighed nok til at
kunne taale det. Foruden Figurbillederne udstiller Vedel i Aar,
vist første Gang, et Landskab. — Paa Grund af Ophængningens Art
er det uendelig svært at danne sig et Overblik over, hvad der
overhovedet findes paa Charlottenborg. Naar en enkelt Kunstner,
N. P. Mols f. Eks., har en hel lille Væg for sig, kommer han
uvilkaarlig til at virke langt stærkere end de andre, og naar man skal
samle ikke blot en enkelt Kunstner, men Grupper af
sammenhørende Kunstnere, bliver det næsten til en Umulighed. Man faar
Lyst til at flytte f. Eks. Esteds, Carl Holsøes og Achens Billeder ud
paa den fri Udstilling for at sammenligne dem indbyrdes og med
Vilhelm Hammershøj, med hvem de i Emner og Temperament er saa
beslægtede. Ilsted udstiller foruden sine kendte Interiører i Aar
en Række Landskaber, hvori der findes den samme udsøgte
Behandling af Farve og Lys og desuden i det større »Mølle og Teglværk"
en ualmindelig kultiveret Liniesans, der røber Slægtskab med
Rembrandts Raderinger og Haandtegninger. Heldigvis byder
Udstillingen ikke paa de saakaldte dekorative Landskaber, hvorpaa
Udlandets Udstillinger er saa rige; ellers vilde ogsaa her være
Anledning til lærerige Sammenligninger.

Den danske Kunst kan med god Samvittighed se Fremtiden i
Møde, og det har intet paa sig, naar man klager over, at den ikke
.komponerer og fantaserer", at den »mindre og mindre arbejder
med lukkede Øjne, men maler, hvad der ligger lige for dens vidt
opspilede Blik, hvad enten det er et Stykke Landskab eller et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:45:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1904/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free