- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
136

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar 1907 - Karl Madsen: En ny Skulptursamling i Kunstmuseet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

136

En ny Skulptursamling i Kunstmuseet

ditionen fremstiller det en venetiansk Adelsmand af Slægten
Pesaro og efter Bode er det et Værk af Pietro Lombardo. Meget
tvivlsom er en malt Brændtlersbuste, efter Bode angiver allerede
Lerets Farve Busten som et Falsum. Mærkeligt er det, at den
allerede for næsten 100 Aar siden tilhørte den berlinske
Billedhugger Schadow.

Større Betydning end Marmorsagerne har de fire emaillerede
Brændtlersskulpturer, der skyldes della Robbiasslægten, uagtet
Lange med nogen Ret regner de tre af dem „til Værkstedets
seneste og ringeste Frembringelser". Kvindebusten med det noget
vemodige og drømmende Udtryk er dog et ret smukt Værk fra
Højrenæssancens Tid; efter Bode skyldes den Giovanni della
Robbia. Kerubhovedet er et Dekorationsarbejde fra Værkstedet,
men som saadant ikke ringe. Relieffet med Bebudelsen hører
visseligt ikke til det ypperste, der er udgaaet fra Andrea eller
Giovanni della Robbias Værksted; det er let og flygtigt behandlet,
bl. a. er de to Kerubhoveder under Gud Fader altfor urimeligt
store. Alligevel er Englen, der knæler med sin Lilje for Jomfru
Maria, en ynderig Skikkelse, ved hvilket Blikket kan hæfte sig
med Velbehag. Allerbedst er dog de farvede Blomster og
Pome-ranser paa Relieffets Konsol. Det er Keramik af meget højere
Rang end den, der i Reglen beundres i København.

Tilbage staar kun at omtale det lille Madonna-Relief, Lange
yder en lunken Anerkendelse som „et smukt Arbejde fra
Værkstedet i Andreas Tid". Ja, vist er det smukt. Overfor alle de
andre i denne Artikel nævnte Skulpturer er det maaske
vanskeligt at faa en meget brændende Interesse uden nogen
kunsthistorisk Viden eller i hvert Fald andet Steds fra vundet Kendskab
til den Tids Kunst, af hvilken de kun afgiver beskedne Prøver.
Men der kræves ikke mindste Forhaandsviden for i fuldeste Maal
at kunne glæde sig over dette lille Reliefs Skønhed, over
Friskheden og Elskværdigheden i dets indtagende Idyl, Moderens ømme
Blik paa den smukke, nøgne Dreng, hun holder i sine Arme, og
som med sin venstre buttede Haand klemmer fast om sit Æble,
men løfter sin højre mod hendes Hage for at kærtegne den. Se
blot, hvorledes den lille Haand om Æblet er formet; det er
vidunderligt. Relieffet kunde være fra Oldtiden eller fra i Gaar, det
vilde være lige herligt og lige hjertevindende. Tilmed er der sand
Øjenlyst i den udsøgte Farvevirkning, som dannes af den fine

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 9 19:23:39 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free