- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
558

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli 1907 - Ryberg Hansen: Legende og Historie (J. Jørgensen: Frans af Assisi)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

558

Legende og Historie

Mirakel, henvise netop til Frans’ Stigmatisation. Man maa da for
det første minde om, at vi selv i de nogenlunde samtidige
Beretninger om denne Begivenhed ikke staar overfor noget, der
kunde ligne et sagkyndigt medicinsk Skøn — det er Iagttagelser
af troende, hvis Dom er stærkt farvet af lidenskabelig religiøs
Betagethed. Men der lader sig ogsaa paavise en for al
Legendedannelse karakteristisk Bevægelse i Retning af det mere og mere
massive og detaillerede. Den ældste Beretning — Broder Elias*
kort efter Frans’ Død nedskrevne Brev — lyder endnu noget
ubestemt, kan i al Fald forstaas saaledes, at det, man iagttog hos
Frans, kun var Mærker af Naglerne, altsaa Ar. Senere, allerede
hos Thomas af Celano, lægges der stærk Vægt paa, at det var
selve Naglerne, man saa. De, der fra Alfr. Lehmann’s „Overtro
og Trolddom" (IV S. 7) erindrer den morsomme Paavisning af
Iagttagelsesfejlenes Betydning for Overtroen (Blæksprutten, der
bliver til en „Sømunk"), vil ikke finde det overraskende, at den
troende i slige Ar mener at se Korsets Nagler. Louise af
La-teau’s Saar beskrives af hendes Læge saaledes: „de petites plaies
dorsales et palmaires, qui reposent sur de legeres indurations
mobiles."

Den af Joh. Jørgensen anvendte meget sene Legende beskriver
detailleret de mirakuløse Nagler: Naglernes Hoved var indvendig
i Haandfladen og ovenpaa Foden, og Spidsen af Naglerne var
paa Ryggen af Haanden og under Foden, og de var ombøjede
saaledes, at der mellem Kødet og Naglespidsen var Plads til en
Finger ligesom i. en Ring. Det er ganske det samme Fænomen,
som man kender fra de evangeliske Opstandelsesberetninger.
Markusfortællingen taler endnu kun om Kvindernes Besøg ved
Graven og Engelens Budskab; det egentlige Mirakel anes blot i
Baggrunden. De senere Beretninger lader den opstandne spise
og drikke sammen med Disciplene, lader dem beføle hans
Saar-mærker o. s. v. Hvad der er historisk værdifuldest, de første
eller de senere Former, lader sig vel ikke omdisputere. Men
ogsaa religiøst set er de første Former de ædleste. Den store
Iver for at udelukke enhver naturlig Forklaring, som er
betegnende for de senere, har allerede en polemisk Brod og røber en
indre Usikkerhed. Det var Tvivl og ikke Tro, der affødte Formlen:
„dette er Jesu sande Legeme".

De Indvendinger, der her er komne til Orde mod Joh. Jør-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 12:35:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1907/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free